SALJI DI UNIVERSITI KU

SALJI DI UNIVERSITI KU

AWE-DONDE

AWE-DONDE

جامعه مؤته

جامعه مؤته

KULIAH SYARIAH MU'TAH

KULIAH SYARIAH MU'TAH

Pengalaman Belajar kat 3 negara berlainan

Wednesday, February 18, 2009


assalamualaikum...alhamdulillah,sampai gak aku ke mesir....bnyak pengalaman aku dapat kutip semasa melancong ke mesir..dapat melihat pelbagai gelagat2 manusia yang pelbagai ragam...aku dan dua orang lagi kawan ku(halim,pak lah) gi ke mesir dengan tawakkal jer koz kali pertama pergi pun,tanpa ada jurupandu..kata orang,malu bertanya sesat jalan..so,kena lah tanya2 arab mcm mana nak ke mesir....(ikut kapal laut)..perjalalanan sgguh memenatkan...kerana hampir 17 jam kami berjalan...kalu ikut waktu menunggu..selama 2 hari juga lah..huhu..memang sgguh penat...

semasa atas bas aku jumpa ngan arab jordan.....dia tegur aku semasa kami berhenti makan kat perhentian..(malu aku kerana dok ngumpat kat pak2 arab2 dgan suara yang kuat,koz igt dia xfaham bM)...rupe2 arab ni yg bernama atallah dok kat malaysia 2 tawun sambung pHD kat uKM....satupengajaran yang amat berguna..jangan pandang rendah kat org lain n kalau nak ngumpat kat pak arab jgn kuat2....hehe..takut dia faham..huahua..nak jadi cerita kat sini,dia bagi nasihat yang amat berguna kepada kami..walaupun nasihatnya masuk telinga kanan,keluar telinga kanan jugak..(koz xsmpat masuk pun dalam telinga)hehe


'ya malizi,kamu mesti berhati2 ngan arab mesir...kerana mereka kuat menipu...walaupun aku arab dan aku dari jordan...aku pun kena tipu!!usahkan kamu orang malaysia lagi lah mereka tipuuu!!!'(perbualan dalam bahasa arab)

huhu..kelakar bunyi nya...tp,nasihat sgguh berguna kerana sampai saja kat stesen bas abasiyyah di mesir...aku kena tipu...huahua...arab ni mcm mana lah dia dapat cam bdak2 yg first time ke mesir.pelik aku...mungkin dia tgk beg aku macam pelancong jer..hehe..aku bawak beg besar..kami gi lah ke kedai nak beli no mesir.kwan aku beli no mesir harga sebenar hanya 7 genih kena tipu sampai 20genih....dan paling sedih naik teksi pulak walaupun harga sbnar kalau naik bas hanya 1genih setengah....dan kami naik teksi tambang kena tipu sampai 25genih....adesh2...tipah tetipu tipu tetipah.....dan sekarang dah terbukti apa yang arab jordan tuh cakap...huahuahua....tuh la..xnak dengar nasihat..msk tlinga kanan...keluar tlinga kanan jua...hihi

itulah pengajaran dapat kami blajar.tp nasi sudah menjadi bubur,dan bak kata orang sudah terhantuk baru nak tergadah......tuh laa xdengar nasihat orang suruh kitaberhati2..tp,xikut...kan dah kena tipu??!!!hihi



ok lah,kita sambung sal pengalaman gelagat manusia kat chapter lain.....tengok pengalaman saya dlam suasana pembelajaran...kata org,tuntutlah ilmu sampai ke negeri china...tp,aku sampai ke mesir...hehe...



kesimpulan aku bleh buat berdsarkan analisis aku..haha..(aku gi mesir tjuan ni r,tgk suasana blaja)..mmg cabaran utk ke kelas sgt2 tinggi!!!sebab rakan2 kita ada hok dok jauh sgt2..kena naik bas bersesak2 ngan arab,pah2 ngan debu2 agi..mcam2 la cabaran...pah2 dok lam kelas rasa boring gak.....koz blaja qiraat10 n baca jama'...payoh weh!!!haha..(aku g masuk kuliah maahad syoubra blahar qiraat).sori lah sep2 mesir...baru aku paham macam mana suasana mesir..so,kpada kawn2 kita hok dok UM,jordan,UIa,Usim....xleh lah kita dok kata,kutuk@seumpama denganya kat geng2 syoubra,mesir moteng..sebab kalu kita sendri gi mesir tawu lah camner...haha...kan??mmg gitu lah suasanyaa....kena masuk sndri baru tawu..huhu



aku beruntung bleh tRY 3 suasana blaja..

1.UM nilam puri suasana kuliah di malysia
2.jordan,unvct muktah..
3.maahad syoubra mesir..



kesmpulan aku buatnyer..

1.ilmu kat UM bnyak,n kena suap ko pensyarah2....ilmu2 tuh..xperlu lah bersusah payoh cari lain...n kita cumer perlu hadir kelas n bagi tumpuan...
cumer,dalam utk amali kecek bhasa arab,n utk dapat keyakinan kecek tuh..xdop kat UM...so,bdak2 Um kalau nak pandai bhasa arab..kena lah berani mencuba..


2.kat jordan plak...dalam kelas kita xkan paham walaupun sbnyak 70% aper doktor ajar lam klas...kalu kita bagi tmpuan 100% pum,tanpa baca buku sblm msk kelas xkan faham...sebab full bhasa arab...tp,yang bestnya kita bleh improve bhasa arab..sebab bhasa amiyyah sini xlari dprda fasohah..pah2 kwan2 arab pum ramai...dari segi bhasa mmg jordan bleh..kena rajin sgt2 kat jordan...ilmu plak kita xkan dapat kalu xusaha sndri kat jordan...so,kena study awal sebelum,dan selepas kelas...pah2,kedatangan wajib kehadiran akan di ambil oleh pensyarah2...(so,xleh lah nak ponteng,kalau x...huhu...gagal lah jawabnye)hihi



3.maahad syoubra....kat syoubra plak,kat mesir bnyak ilmu kalu pandai cari..tp,mslahnya kita malas nak cari..kalu harap yang dalam kelas jah..susah sikit utk dapat ilmu,sama ada feqah@bhasa arab..tp,lebihnya di syoubra quran kita..sebab kalu msk kelas sekurang2 akan dengar ore baca quran..n kita plak gi tasmik ngan syeikh2....itu kelebihan syoubra banding ngan jordan,n unvct tmpatan......


tp,dari sgi bhasa mmg sukar,n susah nak buleh....sebab bhasa amiyyah kuat tlajok sini...pah2 plaja mlyu dlam kelas ramai,n msyrakat arab kat mesir lebih bz,n kasar cket..so,utk muamalat ngan arab scara xlangsung berkurang....nak get bhasa susah sikit...kecuali kita rajin tegur2 arab,biar dia nganyim pum,budak2 arab....gi lah saeng xpow....pada pndapat aku lah...aku gi mesir 7hari baru aku dapat get bhasa ammiyyah dia...tu pum ckit..aku xbrani nak kecek ngan arab mesir...tp,lpas smggu ok r.tp,gitu lah analisis aku..haha..


tp,mesir sgt best suasana alquran dia...huhu...de best skali bndg tmpat2 lain aku pernah gi...







kesimpulan analisis aku,tunggu...haha..aku nak msk kelas kat syria plak cuti sem depan...pahtu aku nak wat kesimpulan suasana 4 negara..MALAYSIA,JORDAN,MESIR,SYRIA...

1 comments:

sanyuroh_kibdah said...

wooo best wooo..dapat jenjalan...scara otomatik dpt blaja suasana tmpt org...ke palestin xnak gi ker?? leh jihad trus...hahahaha

February 20, 2009 at 1:13 AM

Post a Comment

 

2009 ·AWE-DONDE by TNB