SALJI DI UNIVERSITI KU

SALJI DI UNIVERSITI KU

AWE-DONDE

AWE-DONDE

جامعه مؤته

جامعه مؤته

KULIAH SYARIAH MU'TAH

KULIAH SYARIAH MU'TAH

Kaedah Umum Perkara Yang Membatalkan Puasa

Saturday, August 7, 2010


Setelah saya membaca masalah-masalah pertanyaan orang awam tentang permasalah puasa,kebanyakan mereka bertanya benda yang sama..Saya rasa perlu ada kaedah yang perlu diketahui oleh masyarakat Islam untuk menentukan samaada puasa itu batal ataupun tidak:


1. Makan dan Minum Dengan Sengaja

Allah Subhabahu wa Ta’ala berfirman:

“Dan makan serta minumlah sehingga terang bagimu benang putih dan benang hitam, iaitu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sehingga (datangnya) malam.” (al-Baqarah, 2: 187)

Apa-apa makan dan minum secara sengaja samaada mengeyangkan ataupun tidak,adalah membatalkan puasa.

Contoh masalah:
1.Jika anda tertelan apa-apa secara tidak sengaja maka tidak membatalkan puasa.

2.Menelan air liur didalam mulut tidak membatalkan puasa. Ibn Qudamah mengatakan bahawa perkara ini agak sukar dielakkan sepertimana debu dijalan atau dilantai (al-Mughni 3/16). Jika lidah yang mengandungi air liur terjulur keluar sebentar dan masuk kembali, ia tidak membatalkan puasa, oleh kerana pergerakan lidah dikira sebagai sebahagian dari pergerakan mulut.(Haashiyat Qalyoobi, 2/72).

- Menurut Mazhab Syafie, air liur yang diluar mulut atau berada diantara 2 bibir menelannya boleh membatalkan puasa, kerana perkara ini boleh dielakkan.
-Hukum menelan kahak dan hingus adalah sama dengan menelan air liur.

3.Muntah Dengan Sengaja

Barangsiapa yang muntah kerana terpaksa atau tidak sengaja, maka tidak membatalkan puasanya. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda

Ini kerana memuntahkan dengan sengaja melemahkan badan ketika berpuasa..Antara hikmahnya..

3.Haidh dan Nifas

Jika seseorang wanita haidh atau nifas, pada suatu bahagian siang tertentu (di bulan Ramadhan), sama ada di awal atau pun di akhir waktu, maka mereka harus berbuka dan mengqadhakannya. Jika mereka tetap berpuasa, maka puasa tidaklah sah. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

“Bukankah jika haid dia tidak solat dan puasa?” Kami katakan, “Ya.” Beliau berkata, “Demikianlah kekurangan agamanya.”

-Dalam masalah haidh dan nifas jika keluarnya haidh dikira sudah membatalkan puasa.

-Digalakan perempuan yang haidh dan nifas Imsak(menahan diri dari makan dan minum)sehingga maghrib walaupun puasanya telah batal.

-Perlu membezakan antara Haidh dan darah Istihadhoh.

4.Onani
-Onani (mengeluarkan mani dengan sengaja) sama ada dengan tangannya, atau isterinya, atau orang lain, atau memeluk isterinya dengan syahwat.Jika bersetubuh di siang hari Ramadhan maka kena kaffarah.

-Jika keluar mani hanya kerana terpandang atau terfikir sesuatu yang mengghairahkan, maka hukumnya kena qadha sahaja tidak perlu kaffarah.(masalah khilaf) Bagaimanapun jika keluar air mazi, tidak batal puasanya.

5) Memasukkan sesuatu ke dalam perut melalui rongga yang terbuka. Tidak batal memasukkan sesuatu ke dalam perut melalui rongga yg tertutup seperti mata (memakai celak atau menitik ubat pada mata) dan sebagainya. Tidak batal juga memasukkan sesuatu melalui rongga terbuka jika tidak sampai ke dalam perut, seperti mengorek hidung atau mengorek telinga atau menitik ubat telinga.

7) Makan, minum atau berjimak kerana menyangka bahawa telah terbenam matahari
(masuk waktu Maghrib), tetapi sebenarnya belum. Atau belum terbit matahari (masuk waktu Subuh), tetapi sebenarnya sudah. Ini adalah pandangan jumhur.

8) Berjimak dengan sengaja
.

9) Murtad.

10) Gila, walaupun sebentar.


11) Makan atau minum ketika azan subuh dilaungkan.
Ramai menyangka masih boleh makan dan minum ketika azan dilaungkan sehinggalah tamat azan. Ini adalah pandangan yang salah, kerana muazzin tidak disyariatkan untuk azan sehinggalah terbit fajar. Sesiapa yang meneruskan makan atau minum selepas muazzin mula melaungkan azan, maka batal puasanya dan wajib qadak.


Rujukan..http://fiqhmedic.wordpress.com/2009/07/23/panduan-ringkas-sepanjang-bulan-ramadhan/

0 comments:

Post a Comment

 

2009 ·AWE-DONDE by TNB