SALJI DI UNIVERSITI KU

SALJI DI UNIVERSITI KU

AWE-DONDE

AWE-DONDE

جامعه مؤته

جامعه مؤته

KULIAH SYARIAH MU'TAH

KULIAH SYARIAH MU'TAH

Kematian tidak Mengenal Usia

Thursday, June 25, 2009


"SETIAP JIWA PASTI AKAN MERASAI MATI"...Mafhum surah ayat surah ali imran..seringkali kita terdengar ayat ini,pada setiap kali ceramah2 atau kuliah2 atau tazkirah ringkas..Tetapi,sejauh manakah kesanya dalam hati kita?

Baru2 ni saya pulang daripada mekah,terdengar berita kematian sahabat saya pelajar thailand mati di mekah ketika masih lagi dalam ihram..Berita itu amat terkesan kat dalam hati saya,kerana saya baru pulang daripada mekah,dah arwah juga merupakan sahabat sekelas saya walaupun xrapat dengan dia...Saya mengimbau kembali kisah senior saya yang mati eksiden..Baru je keluar makan sama2,lepas tu dengar berita kematianya pada keesokan pagi..Kematian memang menjemput kita bila2 masa sahaja,tanpa mengenal usia,bila..Tp,yang pasti!!!Kita pasti akan MATI..cume kita xtawu bilakah kematian kita akan tiba.Yang kita tawu,setiap saat,setiap detik..kita semakin hampiri dengan kematian,bukan semakin jauh..

"APABILA AJAL SUDAH TIBA,TIDAK AKAN DILEWATKAN SEDIKIT PUN,DAN TIDAK DIPERCEPATKAN(WALAUPUN SEDIKT)"...mafhum firman ALLAh s.w.t.

"DARI TANAH KITA DICIPTAKAN,DAN DARI TANAH JUA LAH KITA KEMBALI,DAN DARI TANAH JUA LAH KITA DIBANGKITAKAN KEMBALI'.....MAFHUM FIRMAN ALLAH,SURAH TOHA..


moga2 kita menghitung balik amalan2 kita...sejak daripada kita mula ditaklifkan dengan dosa dan pahala..Sejauh manakah kita bersedia utk menghadapi kematian..mungkin selepas anda membaca page ini,atau selepas ini ke esok ke...kita tidak tahu bila...Semoga kita sama2 dimatikan oleh allah dalam iman dan mendapat syurga…


YA ALLAH,MATIKANLAH KAMI DALAM KEIMANAN,JAUHILAH KAMI MATI DALAM KEADAAN KEKUFURAN DAN MAUT MENGEJUT TANPA MENGUCAP KALIMAH LAILAHAILLALLAH..…amin ya rabbal ‘alamin

0 comments:

Post a Comment

 

2009 ·AWE-DONDE by TNB