SALJI DI UNIVERSITI KU

SALJI DI UNIVERSITI KU

AWE-DONDE

AWE-DONDE

جامعه مؤته

جامعه مؤته

KULIAH SYARIAH MU'TAH

KULIAH SYARIAH MU'TAH

Pilihan Abah Adalah Yang Terbaik~

Saturday, February 6, 2010




Salji yang turun memutih sangat cantik…Subhanallah terdetik didalam hatiku…Salji tahun 2010 adalah kali ke-2 buat diriku memandangkan aku sudah berada di tahun 2 sekarang.Sisa-sisa pengajianku hanya tinggal setahun lagi.Tidak terlintas langsung di benak fikiranku akan belajar di Jordan,bumi syam yang barakah ini.

Teringat kenangan lama pada tahun 2002 setelah mendapat result UPSR 5A aku mendapat tawaran ke MRSM,tetapi dihalang oleh abah ku untuk memasuki sekolah asrama penuh di sana,aku dihantar ke Maahad Tahfiz Al-Quran di Pulai Chondong.Malahan,surat tawaran ke MRSM pun aku tidak sempat melihat dan aku hanya mendapat tahu melalui emak saudara ku setelah 2 bulan aku memasuki sekolah tahfiz.Pada awalnya,pelbagai tanggapan fikiran negatif terhadap ayahku kerana menghalang minat mendalam ku dalam bidang sains,cita-cita ku sejak kecil.Tetapi fikiran negatif mula beransur hilang dan aku mula menyukai hafal al-quran dan bidang agama.Alhamdulillah……

Setelah memasuki tingkatan3 aku mulai minat dalam bidang Qiraat iaitu bidang al-quran dan aku menyimpan cita-cita untuk menyambung pelajaran ke Maahad Syoubra di Mesir dalam bidang Qiraat.Setelah mendapat keputusan 8A dalam SPM,aku mengisi UPU dan tidak terlintas pun dalam fikiranku untuk ke Jordan.Disamping itu,fikiranku masih tegar untuk ke Mesir dalam bidang Qiraat.Setelah mendapat tawaran ke Syoubra,Mesir sekali lagi ayah ku menghalang.Sekali lagi aku merasa kecewa dan merajuk tidak akan masuk ke IPT dalam Negara janji ku kepada ayahku.

Kemudian dalam keadaan tergesa-gesa abah menyuruhku untuk mengisi borang Jordan.Aku orang yang terakhir hantar borang di YIK kerana tarikh menghantar borang telah tutup.Tanggal 10/9 berkelana lah ku ke Jordan.Aku mengisi borang dalam bidang Syariah di Mu’tah.Tetapi,ayahku sekali lagi meminta ku untuk menyambung Ekonomi Islam di Universiti Yarmouk.Tetapi,kali ini ayah menyerah kepada ku untuk memilih bidang dan universiti mana yang ku mahu.Akhirnya…..Aku memilih untuk menyambung dalam bidang Syariah di Universiti Mu’tah…Tidak terlintas pun dalam fikiran ku pada awalnya untuk menyambung di Universiti Mu’tah Jordan..Tetapi,Alhamdulillah segala perancangan Allah dan pilihan orang tua ku adalah yang terbaik.Aku sangat gembira mempelajari ilmu Allah di Univerisiti Mu’tah….

Terima kasih abah kerana memilih yang terbaik untuk anakmu ini..Terima kasih tidak terhingga kerana menghantarku ke sekolah tahfiz,walaupun semasa kecil aku kecewa.Sekarang,tidak ada sekelumit pun rasa kecewa atas apa pilihan abah..Berkat doa abah yang mahu melihat anak-anaknya untuk Berjaya dalam DUNIA dan AKHIRAT..Tidak ada seorang pun dapat membalas jasamu.Maafkanlah anak mu jika pernah berkasar,dan pernah merasa kecewa atas pilihan abah.Sekarang baru kutahu,pilihan mu lah yang TERBAIK…Abah,redhalah dan restuilah anakmu ini....

“YA ALLAH,AMPUNKANLAH DOSA-DOSA KEDUA IBUBAPAKU DAN KASIHANILAH MEREKA SEBAGAIMANA MEREKA KASIHANI KU SEMASA AKU KECIL.YA ALLAH TEMPATKANLAH MEREKA DI SYURGA,AKU TIDAK MAMPU UNTUK MEMBALAS SEGALA JASA BAIK MEREKA YA ALLAH..HANYA DOA YANG KU MAMPU LAKUKAN.”

Aku sangat-sangat rindu kepada keluargaku yang seramai 11 orang.Abah,mi,azmir azan,azlin alisa,azlin alini,azlin azira,azliana,azlin adila,azlin azniza,azmir amirul,azlin amira,yang bongsu azlin amalin dan semua sedara pertalian darahku di Malaysia..Doakan ku di Bumi Jordan,bumi anbiya’ yang penuh barakah ini………..AMIN~

7 comments:

sizuka said...

print la post ni..abah x reti baco hehe

February 6, 2010 at 6:33 PM
awe-donde said...

xpow...xsey wi abah baco pun...haha

February 6, 2010 at 9:47 PM
azlinazliana said...

uhhh teringin nk update blog..tp masa mencemburui diriku..
ceeewah..wt 2 taun lpas x degis pah loni =p

February 7, 2010 at 1:57 PM
azlin anida said...

nak print wi abah baca

February 14, 2010 at 10:20 AM
awe-donde said...

No!!!!tidaaaak..........suh abah baca blog I ksulurahan laa..xsoh print2...

February 15, 2010 at 12:49 AM
Walker said...

nice post bro, anyway... org tua membuat keputusan atas dasar penglaman hidupnya... kita sbg anak, ade baiknya kita mengikut apa yg di suggest kan kepada kita... saya sendiri pun ade perasaan mcm ni.. walaupun saya skrg menyambung pelajaran dlm bidang perubatan... moga Allah thabit hati anda dlm menuntut ilmu agamanya...

March 16, 2010 at 3:17 AM
Bella Dean said...

Ibu bapa adalah insan yg paling penting dalam stiap perjalanan hidup kita.Pilihan mereka sentiasa tepat dan betul wlaupun hati kita sering menafikannya.Base on my experiences la,pape kptsn dr ma sy mesti btol dan skang pape kptsn sy kena rujuk parents dulu.cos i really believe on this.

January 4, 2011 at 12:29 PM

Post a Comment

 

2009 ·AWE-DONDE by TNB