SALJI DI UNIVERSITI KU

SALJI DI UNIVERSITI KU

AWE-DONDE

AWE-DONDE

جامعه مؤته

جامعه مؤته

KULIAH SYARIAH MU'TAH

KULIAH SYARIAH MU'TAH

I ♥ Jordan??Di antara realiti dan Khayalan di Bumi Jordan

Wednesday, April 14, 2010


“Pergilah belajar kat Jordan!Kat Mu’tah sebab situ suasana kampong,rakyat baik-baik ada salji.Arab Mu’tah peramah,suka tolong pelajar melayu,hormat pada tetamu”-terngiang-ngiang kata-kata ini di saat ku ingin mengisi borang ke luar Negara.

Emm….Isi Mu’tah lah..(kali pertama saya tertukar Mu’tah dengan Mut’ah sebab ramai pelajar melayu memang keliru perkataan ini)
Setelah seminggu berada di Mu’tah terbukalah kisah sebenar satu demi satu perangai arab.Bak kata orang indah khabar dari rupa.

Kali pertama saya keluar ke rumah sahabat saya Syahid Dol seorang diri pada pukul 11malam.Ketika perjalanan pulang,3orang remaja arab Jordan mengugut saya,mereka meminta duit.Tapi,sebagai pelajar baru memang tidak faham apa yang dimintanya.Saya terpinga-pinga juga.Tiba-tiba kereta polis lalu.Alhamdulillah…Kali ini selamat.Tetapi mereka membalasnya dengan membaling anak-anak batu kepada saya.Saya lari ke rumah yang tidak jauh dari tempat kejadian.Dan saya tidak dapat tidur malam pada hari kejadian itu.Perasaan bercampur gaul.diantara takut,marah,benci berdendam sangat.Tetapi teringatkan tujuan utama saya datang di sini adalah untuk belajar,bukanya cari gaduh berasa tenang balik.

Sepanjang pengalaman saya berada hampir 2 tahun di Jordan pelbagai perangai arab yang pelik-pelik sehingga kami sudah terbiasa.Baka kata pepatah,alah bias tegal biasa.Setakat kena baling batu bagaikan kita berada di Palestin.Sebagaimana kanak-kanak Palestin merejam Yahudi dengan anak-anak batu.Hendak balas balik kena fikir banyak kali.Kerana melawan mereka bermakna anda akan berperang dengan Kabilah Arab seramai beratus-ratus orang dengan ahli keluarga mereka(kabilah mereka).Jika melawan maka anda telah meletakan pisau di tengkok anda!Jalan terbaik perlu bersabar sahaja…Itulah realitnya,bukanya kami lemah,tetapi kami pelajar Malaysia hanya perlu sabar tahap maksimum mungkin!

“Ya Chalb’,Ya Shini,’Ali Baba’Ya Syarmuthoh…Pelbagai-bagai lagi perkataan yang anda tidak mungkin sanggup mendengarnya kerana diperli,oleh kanak-kanak arab.Hendak balas balik tiada gunanya kerana budak-budak comot itu memang tidak makan saman.Ayahnya hanya lihat sahaja kami diperli(kena nganjing@nganyim) oleh anak-anak mereka bukanya hendak menghalang perangai buruk anak mereka.Telinga yang berada di tanah arab ini sepatutnya disahut dengan kuliah-kuliah agama,tazkirah-tazkirah dan bacaan ayat-ayat al-quran ini terpaksa dipekakan sebentar dengan kelakuan anak-anak arab yang degil.Tidak apa,sekadar mereka hanya berkata-kata,selagi mereka tidak cederakan tubuh kita,sabar je lah……

Mungkin banyak lagi peristiwa-peristiwa dan pengalaman-pengalaman ngeri sahabat-sahabat saya yang berada di Bumi Syam ini yang tidak boleh saya nukilkan di sini.Tetapi,kemuncak kemarahan kami sudah bermula…………..

Pada suatu malam pukul 11.00 malam, 12 April 2010, Mutah, Karak, Jordan. Sahabat saya beragama Islam, dipukul dan dibelasah oleh seorang pemuda arab tempatan sehingga sendi sikunya retak, kepala luka dan lebam di beberapa bahagian lain. Mangsa, yang berusia 24 tahun itu baru sahaja selesai mempengerusikan mesyuarat untuk Pameran Malaysia di Universiti Mutah yang akan berlangsung minggu depan. Beliau dalam perjalanan menghantar beberapa orang akhawat pulang ke rumah masing-masing tiba-tiba diserang secara mengejut.

Beliau disembam ke jalan raya sebelum disepak dan ditendang beberapa kali di bahagian belakang, perut dan pinggang. Kepala beliau juga telah disepak. Dalam usaha melarikan diri, beliau sekali lagi diterajang lantas menyebabkan siku beliau retak.

Saya mendapat panggilan kecemasan dari seorang akhwat Mu’tah.Saya bergegas memakai seluar dan memanggil semua rakan-rakan di rumah saya.Bucah,Mat din,Makwe,ALeng,Loh,Pesal turun dengan semangat bagaikan menyahut seruan jihad!!Dan,saya memanggil beberapa rakan di Bayt Pulai Chondong…Tetapi,kami berasa sangat hampa…Kami sudah terlewat beberapa minit.Mangsa telah dipukul sampai lembik,lemah tidak bermaya.Bukan arab yang kami dapati,tetapi kelihatan akhwat cemas dan pucat bersama mangsa yang sudah lembik.Saya kemudian bergegas berhubung dengan jiran-jiran arab tempat kejadian dan memohon mereka menolong kami untuk menelefon kepada pihak polis.Terima kasih kepada jiran-jiran arab yang sudi membantu kami walaupun sudah lewat malam ketika itu.

Saya tidak mahu lagi menukilkan peristiwa pada malam itu dengan polis perondanya yang berlagak,dan kejadian di hospital sangat menyakitkan hati kami.Kami terguris dilayan sebegini rupa oleh penduduk setempat!!!Kami bukan datang sini untuk didera tubuh,tetapi untuk didera minda dengan belajar agama,budaya arab yang baik,belajar bahasa arab dan lain-lain.Kami pelajar Malaysia Jordan ingin pihak atasan sanggup turun padang mendengar masalah-masalah kami,dan kami tidak mahu kes ini ditutup dengan begitu sahaja!Di harap bapa-bapa kami di Kedutaan menolong kami di sini.Kami tiada saudara mara untuk mengadu!Kemarahan kami sudah memuncak.Di manakah keadilan?DI mana Urdun Awalan?Di Mana?.......

Secara peribadi saya tidak sanggup sebenarnya untuk menulis pasal keburukan-keburukan arab ini.Mungkin memberi kesan negatif kepada pelajar-pelajar baru yang berhasrat belajar di Jordan..Tetapi,tidak semua arab begitu kerana mereka juga berhati mulia dan banyak juga nilai-nilai murni mereka yang tidak ada pada rakyat Malysia….Bersambung…………………………

2 comments:

hasanhusaini said...

Salam, ana mencelah untuk memberi pendapat.

Selama ni, kita dah buat banyak inisiatif untuk mengelakkan perkara ni berlaku. Tapi tak dinafikan ada segelintir yang ingkar. Namun, bukan ingkar yang ana nak kedepankan sebagai permasaalahan. Bahkan, ana nak minta sensistiviti smeua sahabat syabab dan akahwat untuk turut sama-sama mengajak MSD dan Embassy sama-sama turun merasai bertanya sendiri kepada mangsa-mangsa di sini.

Tugas mereka, bukan untk hanya bertanya khabar atau memberi bantuan kewangan, kerana itu hanya masalah timbul yang boleh diselesaikan oleh para pelajar sendiri. Bahkan tugas MSD dan Embassy adalah untuk menyelsaikan masalah sebenar, the real problem, masalah tahap keselamatan Mu'tah untuk dihuni oleh penuntut Malaysia.

Isu ini tak mampu dan tak layak untuk hanya dibawa dan diusahakn oleh para pelajar mahupun persatuan. bahkan ianya memerlukan kepada agen kerajaan. Ingat, piagam pelangan MSD dan Embassy dalah untuk menjamin keselmatan Warga Malaysia di Luar negara...Ana tak gagah untuk membawa isu ini sendirian...harapkan ramai lagi yg dapat kesedaran. Wallahua'lam.

April 19, 2010 at 1:15 PM
Purple Enigma said...

salam. apa beza mu'tah dengan mut'ah?

May 10, 2012 at 12:20 PM

Post a Comment

 

2009 ·AWE-DONDE by TNB