SALJI DI UNIVERSITI KU

SALJI DI UNIVERSITI KU

AWE-DONDE

AWE-DONDE

جامعه مؤته

جامعه مؤته

KULIAH SYARIAH MU'TAH

KULIAH SYARIAH MU'TAH

I ♥ Jordan??Di antara realiti dan Khayalan di Bumi Jordan.(sambungan 2)

Friday, April 23, 2010



Teruk arab Jordan ye?Takut lah nak belajar di Jordan…Tak mahu lah hantar adik belajar Jordan…Jahatnye arab Jordan…Bahaya belajar Jordan!!!
Itulah antara komen-komen yang saya dapat selepas menulis artikel tentang sahabat saya dipukul oleh warganegara Jordan…Untuk pengatahuan semua,penjahat itu sudah dapat ditangkap dengan kerjasama dan kecekapan Polis Jordan….Mereka hormati kami sebagai pelajar Syariah dan tetamu di negara mereka.Terima kasih ketua Polis Mazar yang sanggup membantu kami dan melindungi kami sebagai tetamu di dataran syam ini..

BAHAYA ADA DI MANA-MANA


Buat sahabat-sahabat yang takut dan teragak-agak untuk belajar di Jordan setelah membaca artikel saya yang pertama,saya nak nasihatkan bahawa tetapkan niat untuk belajar ilmu kerana Allah.Kerana bahaya ada di mana-mana pun.Dan kes arab pukul pelajar Malaysia sangat jarang berlaku dan saya rasa ini mungkin rekod kali pertama berlaku di Mu’tah..Itulah antara cabaran yang anda bakal tempuhi jika belajar di luar Negara.Jika anda tidak mahu mengambil risiko,tidak mahu berdikari lupakan hasrat anda untuk belajar di luar Negara.Sebenarnya cabaran-cabaran ini membuatkan anda lebih matang dan pengalaman yang paling berharga yang anda bakal kutip ketika belajar di Timur Tengah.Kalau dari segi jenayah saya rasa di Malaysia lebih bahaya.Pencuri ada di mana-mana.Kes ragut,rogol bunuh dan lain-lain.Adakah ini bermakna Malaysia tidak aman?Sedangkan penduduk Mu’tah(Jordan)lagi jujur daripada rakyat Malaysia.Ketika tuan kedai hendak solat Jumaat,gerai dan kedai-kedai hanya ditutup dengan kain sahaja.Tetapi barang-barang tidak kena curi.Jika anda tinggalkan beg juga beg anda selamat tidak diselongkari.Besi-besi di tepi jalan tidak diambil dan dicuri sedangkan kes di Malaysia TNB rugi berjuta-berjuta tiap tahun kerana kecurian kabel elektrik.Negara manakah yang lebih aman?

KEBAIKAN DAN KEBURUKAN

Pada awal artikel tidak adil jika saya ceritakan keburukan arab Jordan tanpa menceritakan kebaikan mereka pula.Sedangkan ada juga sikap dan budaya rakyat mereka kita boleh ambil.

Dari segi percakapan mereka dahulukan setiap kata-kata mereka dengan pelbagai doa.Sehingga bahasa menyumpah pun dalam bentuk doa.Dan sebelum mereka akhiri apa-apa pun sama ada dalam perbualan dan apa-apa percakapan mereka akhiri juga dengan doa.Mereka biasakan kata-kata dengan doa-doa.Contoh Ya Allah berikan kepada kamu kesihatan,semoga Allah beri rahmat kepada kamu dan lain-lain lagi.Saya rasa budaya ini tidak ada di Malaysia.Adakah ada di Malaysia sebelum kita akhiri perbualan kita akhiri dengan ‘semoga Allah beri kesiahatan kepada kamu””Semoga Allah bagi keberkatan kepada kamu’?Dan setiap kali jumpa dengan orang kita tidak kenali pun,bagi salam.Sehingga saya pernah dimarahi oleh arab ketika saya masuk kedai saya tidak member I salam.Dan sngat berbeza suasana di Malaysia jika anda member salam kepada orang yang anda tidak kenali maka anda akan dipandang pelik!Kenapa bagi salam ni?Budaya kita hanya member salam kepad aorang yang kita kenali sedangkan dalam Islam salam hendaklah kita bagi kepada semua orang Islam!

Dari segi percampuran antara lelaki dan perempuan di dalam bas dan juga kedai-kedai.Jika anda berada di Jordan mimpi anda untuk duduk di sebelah perempuan mungkin sia-sia!Kerana di dalam bas pun dianggap satu keaiban jika anda duduk di sebelah perempuan.Meraka akan bagi perempuan duduk di belakang dan lelaki di depan.Dan di kedai pula ada ruang khas untuk perempuan dan lelaki!Saya kira hanya beberapa kerat sahaja restoran dan kedai makan di Malaysia buat begitu. Malahan juga,orang arab di sini kalau nampak mak cik tua mengangkat barang memimpin mereka. Dalam bas pula, kalau ada sahaja perempuan yang tidak ada tempat duduk, orang lelaki akan bangun dan memberikan tempat duduknya kepada perempuan tersebut.Malah jika ada orang tua,maka anda sebagai orang muda terpaksa berdiri member tempat kepada golongan tua dan perempuan. Tidak pernah saya lihat dalam mana-mana bas di sini membiarkan perempuan berdiri di dalam bas. Seolah satu keaiban buat mereka jika membiarkan perempuan berdiri.

Adapun pasal Jordan ni orang arabnya suka pasang channel Al-Quran, kat Malaysia mana ada channel Al-Quran ni. Channel yang memutarkan bacaan Al-Quran sepanjang 24 jam yang terdiri daripada Qari-Qari yang terkemuka dan tidak dikenali. Jika anda pergi ke dalam bas,kedai makan,kedai kasut mahupun Mall sudah jadi kebiasaan mereka memasan g Al-quran berbanding lagi-lagu.

Mungkin yang terakhir saya hendak nukilkan di sini sikap keterbukaan dan kederhanaan Arab Jordan dalam mazhab dan menghormati pendapat lain.Dalam masjid anda akan dapati ada yang sembahyang bermazhab Syafie,Hanbali dan Maliki tanpa mereka mencela dan taksub di antara mazhab.Ada masjid yang berzikir dengan kuat,dan ada masjid yang berzikir dengan perlahan.Dan paling penting sistem belajar di Jordan sangat terbuka.Kami bukan sahaja di ajar fiqh 4 mazhab malahan juga Ibnu Hazm Az-zohir juga kami di ajar.Kami di ajar sekali dengan dalil-dalil dan juga pendapat yang paling Sohih berdasarkan dalil bukan nya rojeh ikut nafsu.Kami juga di ajar fiqh mengikut aliran hadis.Bermakna 2 aliran kami di ajar dari sudut pandangan ahli fiqh dan juga ahli hadis.Malah Jordan juga terkenal dengan fiqh medik dan fiqh kotemporari.Kami didedahkan dengan fiqh semasa seperti hukum derma organ,hukum kad kredit,insurans,hukum alkohol dalam pewangi istihalah dan fiqh-fiqh semasa yang tidak ada dalam kitab-kitab fiqh terdahulu dalam 4 mazhab.Di mana Malaysia sentiasa kita dengar perbalahan antara Salafi,Wahabi,Khalaf,Ahli sunnah dan macam-macam lagi.Kami pula didedahkan pendekatan perdekatkan jurang antara mazhab,bukan timbulkan masalah khilafiyah sehingga memeningkan masyarakat.Yang memungkinkan pergaduhan,dan perbezaan masalah furu' antara mazhab menyebabkan masalah ini memang menimbulkan perpecahan Umat Islam di Malaysia!Sebagaimana berlaku di Malaysia hari ini.Kesederhanaan dan keterbukaan pemikiran ini anda akan dapati jika belajar di Jordan.Insyaallah saya terangkan dalam khusus dalam artikel lain pasal bab ini iaitu perdekatkan jurang antara mazhab.

Kesimpulanya,secara peribadi bukanlah niat saya hendak perkecilkan setengah pihak,menjatuhkan setengah pihak yang lain.Bukan,dan tidak sama sekali!Saya ingin ceritakan realiti yang berlaku di Jordan dan di Malaysia.Saya alu-alukan pelajar lepasan SPM khususnya dan pelajar dari Malaysia secara amnya yang ingin belajar di Jordan teruskan niat anda!Halangan-halangan yang anda bakal lalui itu Insyaallah akan menjadi kenangan manis buat anda setelah anda tinggalkan Bumi Syam Barakah ini.

YA ALLAH,JADIKANLAH KAMI SEBAGAI PENUNTUT ILMU YANG DIREDHAI OLEH MU YA ALLAH.MATIKANLAH KAMI DALAM KEADAAN SYAHID SAMA ADA BERJUANG DI MEDAN PERANG MAHUPUN DI MEDAN ILMU MU YA ALLAH..AMIN~
TAMAT…

1 comments:

Irfan Adli said...

hehe kawe duk sini pon hari sikit lagi nk kne tumbuk ngn oram putih mabuk.. mujur dey lari.. terbaik jame :)

June 15, 2010 at 2:17 PM

Post a Comment

 

2009 ·AWE-DONDE by TNB