SALJI DI UNIVERSITI KU

SALJI DI UNIVERSITI KU

AWE-DONDE

AWE-DONDE

جامعه مؤته

جامعه مؤته

KULIAH SYARIAH MU'TAH

KULIAH SYARIAH MU'TAH

Hukum Keluar Mani dan berjunub Ketika Puasa

Friday, August 6, 2010


Soalan:Apakah hukum bermimpi basah ketika siang hari Ramadhan?

Syiekh Ibn Qudaamah menyatakan bahawa :’Jika seseorang mengalami mimpi sehingga terkeluar mani tidak membatalkan puasa, kerana ini merupakan tindakan tidak sengaja dari pihaknya; sama seperti kes sesesuatu yang yang keluar dari tekaknya semasa di sedang tidur’ (al-Mughni, 3/22). Maka hendaklah dia meneruskan puasa dan mandi (wajib) menghilangkan janabah.

Dalil:

قال رسول الله(ص):ثلاث لا يفطرن الصيام القئ والحجامة واللاحتلام

Mafhum hadis:Tiga perkara yang tidak membatalkan puasa,muntah(secara tidak sengaja),berbekam dan mimpi(basah).

Dan juga berdasarkan mahfum hadis tiga perkara yang tidak dihisab amalanya dan dinataranya ialah ketika waktu tidur..

Soalan:Apakah Hukum seorang masih lagi berjubub ketika terbitnya fajar dalam keadaan berpuasa?Adakah sah puasa dalam keadaan junub(belum mandi wajib sehingga masuk waktu subuH)?


Jawapan:Puasa masih dalam keadaan sah walaupun dalam kedaan Junub..Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh di malam hari kemuadian berada dalam kedaan junub seingga masuk waktu subuh,masih lagi sah dan meneruskan puasa..Ini berdasarkan dalil:

حِلَّ لَڪُمۡ لَيۡلَةَ ٱلصِّيَامِ ٱلرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَآٮِٕكُمۡ‌ۚ هُنَّ لِبَاسٌ۬ لَّكُمۡ وَأَنتُمۡ لِبَاسٌ۬ لَّهُنَّ‌ۗ عَلِمَ ٱللَّهُ أَنَّڪُمۡ كُنتُمۡ تَخۡتَانُونَ أَنفُسَڪُمۡ فَتَابَ عَلَيۡكُمۡ وَعَفَا عَنكُمۡ‌ۖ فَٱلۡـَٔـٰنَ بَـٰشِرُوهُنَّ وَٱبۡتَغُواْ مَا ڪَتَبَ ٱللَّهُ لَكُمۡ‌ۚ وَكُلُواْ وَٱشۡرَبُواْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ ٱلۡخَيۡطُ ٱلۡأَبۡيَضُ مِنَ ٱلۡخَيۡطِ ٱلۡأَسۡوَدِ مِنَ ٱلۡفَجۡرِ‌ۖ ثُمَّ أَتِمُّواْ ٱلصِّيَامَ إِلَى ٱلَّيۡلِ‌ۚ

SURAH ALBAQARAH:AYAT 187

Maksudnya:Dihalalkan bagi kamu, pada malam hari puasa, bercampur (bersetubuh) dengan isteri-isteri kamu. Isteri-isteri kamu itu adalah sebagai pakaian bagi kamu dan kamu pula sebagai pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahawasanya kamu mengkhianati diri sendiri, lalu Dia menerima taubat kamu dan memaafkan kamu. Maka sekarang setubuhilah isteri-isteri kamu dan carilah apa-apa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kamu dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam (kegelapan malam), iaitu waktu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (maghrib)

Berdasarkan dalil di atas ulamak mengeluarkan hukum berdasarkan mafhum mukhalah dan dalalah isyarat nas di atas membolehkan puasa dalam keadaan junub.Ini kerana Allah menghalalkan jimak isteri bermula dari maghrib sehingga terbit fajar.Ini bermakna mandi junub adalah selepas terbitnya fajar.Maka dibolehkan puasa dalam keadaan junub..

Dalil daripada hadis:
ن النبي كان يدركه الفجر وهو جنب من أهله ثم يغتسل و يصوم ]

Maksudnya : ” Sesungguhnya Nabi memasuki waktu subuh dalam berjunub kerana jima’ dengan isterinya, kemudian Baginda mandi dan berpuasa “. [HR Al-Bukhari : 1825, Muslim : 1109



p/s:Apa-apa persoalan tentang puasa boleh diajukan di kotak chat..Dalil mafhum mukhalafah adalah di bwah tajuk ilmu usul fiqh..

4 comments:

Bambang Purnomo said...

Bagaimana hukumnya jika melakukan onani/mengocok kemaluan sehingga keluar sperma di malam hari puasa, kemudian paginya baru melakukan mandi wajib ?
Mohon balasannya ke email saya...

August 23, 2010 at 2:33 AM
Oegie adalah Tugiyono said...

maw tanya ap boleh kita puasa jka dalam keadaan junub bukan dengan isteri melainkan dengan onani..? terima kasih ...

August 24, 2011 at 7:41 PM
apa ya said...

Bagaimana Hukumnya Jika Air Sperma Kita keluar sendiri tanpa kita onani, karena membayangkan body cewe

August 3, 2012 at 3:36 AM
Unknown said...

alhamdulillah puasa tetap sah
makasih infonya ya

June 19, 2015 at 10:16 PM

Post a Comment

 

2009 ·AWE-DONDE by TNB