SALJI DI UNIVERSITI KU

SALJI DI UNIVERSITI KU

AWE-DONDE

AWE-DONDE

جامعه مؤته

جامعه مؤته

KULIAH SYARIAH MU'TAH

KULIAH SYARIAH MU'TAH

Hukum Buruk Siku Dalam Pinjaman..Meminta Semula Hutang Yang Telah di Halalkan

Thursday, January 6, 2011



Sudah lama ku tidak men update Blog ini..Walaupun keinginan dan idea sudah pun ada..Cuma,kebatasan masa sibuk dek exam yang berderet memaksa ku untuk membiarkan blog ini berhabuk…..

Perkara ini mungkin secara tidak langsung berlaku dalam kalangan kita…Iaitu: (contoh modus operandi masalah)

Azmir telah berhutang dengan si Azri sebanyak RM100….Kemudian Azri dengan baik hatinya telah menghalalkan hutangnya pada Azmir……..Dan setelah beberapa lama kemudian,Azri telah mengubah fikiranya..Dan meminta balik dengan Azmir duit yang telah dia berikan kepadanya…Walaupun pada masa dahulu Azri telah menghalalkan hutangnya…Azmir pula tidak mahu memberikan balik duit hutang yang telah dihalalkan oleh Azri pada masa dahulu..


Jadi 1.Apakah HUKUM AZRI MEMINTA SEMULA HUTANG YANG TELAH DIHALALKANYA?
2.Apakah HUKUM AZMIR TIDAK MAHU MEMBERIKAN DUIT AZRI?


JAWAPAN:

Dalam konteks Islam hutang yang telah dihalalkan oleh si pemberi hutang secara lafaz atau SMS dan sebagainya ini bermakna pemberi hutang telah memberikan sedekah kepada anda..Dan perkara itu dipuji oleh Allah didalam Surah AL-Baqarah 2:280 mafhumnya:

“Dan menyedekahkan (sebahagian atau semua hutang) itu lebih baik bagimu jika kamu mengetahui”

Malah pahala nya juga disebut oleh Ulama’ lebih besar daripada pahala sedekah..Oleh kerana kita menolong orang dalam memerlukan..Wallahu Alam..Tetapi perkara itu merupakan benda yang terpuji dalam Islam…

JesterU,ketika ia telah menghalalkan hutang itu,akad hibah telah sempurna..Kerana syarat utama sah hibah dan sedekah adalah qabdh yakni selepas penerimaan dan dipegang oleh penerima hadiah..Atau contoh lain ialah jika saya ingin sedekahkan duit saya kepada anak-anak yatim sebanyak RM10 juta tetapi tiba-tiba saya batalkan balik untuk sedekah itu.Jika sebelum saya berikan duit itu maka boleh batalkan balik kerana syarat akad hibah belum sempurna.Dan pihak anak yatim tidak boleh menuntut duit itu.Tetapi jika saya telah masukan duit sebnyak RM10 juta itu kedalam akaun persatuan anak yatim dan saya ingin mengambil balik duit itu adalah tidak boleh kerana syarat akad hibah telah sempurna…Dan pihak anak yatim boleh menuntut duit tersebut..

Dalam kes tersebut,peminjam telah pun qabdh wang itu kerana ia pada asalnya adalah hutang.Tatkala itu penerimaan hadiah telah sempurna dan akad telah termeterai…….

Adapan dalam kes modus operandi yang saya ceritakan di atas apakah pendirian Islam tentang jika Si Azri menarik balik hutang yang telah dihalalkanya dan meminta wangnya kembali?Atau dalam peribahasa ibunda kita ‘buruk siku’..

Sabda Nabi Muhammad S.A.W dalam hadis riwayat AL-Bukhari ,2/914:

"العائد في صدقته كالكلب يعود في قيئه"


Maksudnya:"Orang yang meminta kembali hadiah(sedekahnya) adalah seperti anjing yang menjilat muntahnya"

Imam Ibnu Hajar menyimpulkan bahwa hadis ini menjelelaskan betapa kebencian melampau Islam bagi sesiapa yang bertindak menuntut kembali sedekahya sehingga menyamakan dengan anjing yang menjilat balik muntahnya...

Nabi juga bersabda mafhumnya:

"Tiada sesiapa pun apabila ia telah memberikan sesuatu hadiah kemudian ia menuntutnya kembali kecuali bagi bapa yang memberikan sesuatu hadiah kepada anaknya"

Riwayat Tirmizi Hadis Hasan

Jadi hukum bagi si Azri(pemiutang yang menghalakan hutangnya dan menuntut kembali) adalah haram kerana memakan harta orang lain secara tanpa haq dan iaitu makan secara batil.

Bagi si Azmir yang tidak ingin memberikan wang ataupun "hutang yang telah dihalalkan" adalah harus..Kerana telah menjadi miliknya..Tetapi dalam situasi contohnya jika anda mampu maka bagilah balik duit tersebut..Mungkin oleh si pemberi hutang itu berada dalam keadaan tidak mampu..Menolong saudara dan mengelakan perbalahan adalah perkara yang terpuji dalam Islam...

HUKUM DI MAHKAMAH


Tetapi ada beberapa perkara yang saya ingin selitkan jika permasalahan ini di bawa kepada mahkamah qadhi:

1.Jika si pemberi hutang mendakwa bahawa si penghutang belum membayar hutang dan tiada bukti bahawa si pemberi hutang telah menghalalkanya seperti ada saksi mahupun SMS maka qadhi akan memberi kebenaran kepada si pemberi hutang...


2.Jika ada bukti yang jelas seperti saksi dan ada tulisan berbentuk SMS bahawa dia telah menghalalkan hutangnya maka qadhi akan menghukum kebenaran memihak kepada penghutang..Kerada kaeadah dalam Islam "bukti bagi pendakwa dan sumpah(yamin) bagi yang ingkar".


3.Jika sesorang menuduh kamu bahawa kamu telah berhutang dengan dia..Maka qadhi akan menghukum kamu bebas daripada segala hutang..Kerana kaedah (لأصل براءة الزمه) asal setiap manusia ialah bebas dari segala tanggungan(tuduhan)..


Kesimpulanya,mungkin perkara ini akan berlaku dalam kehidupan kita..Biasanya jika jumlah yang kecil tiada masalah..Tetapi jika melibatkan jumlah yang sangat besar maka biasanya akan membawa kepada pergaduhan...Ada segelinti di Malaysia berlaku kes seperti ini sehingga membawa pergaduhan sesama Muslim..Jadi dengan tahunya hukum ini maka boleh mengelakan pergaduhan dalam masalah bab pinjaman..Wallahualam...Semoga semua dapat manfaat~

35 comments:

debra morgan said...

Hello Am Puan, Debra Morgan Am sah dan dipercayai pemberi pinjaman pinjaman memberi pinjaman
atas terma yang jelas dan mudah difahami dan syarat pada kadar faedah 2%. dari
$ 12000 kepada $ 7000000 USD, Euro Dan Pounds Sahaja. Saya memberi Pinjaman Perniagaan,
Pinjaman Peribadi, Pinjaman Pelajar, Pinjaman Kereta Dan Pinjaman Untuk Bayar Off Bil. jika anda
memerlukan pinjaman apa yang anda perlu lakukan adalah untuk anda untuk menghubungi saya secara langsung
di: morgandebra816l@gmail.com
Tuhan memberkati Anda.
Regards,
Puan Debra Morgan
E-mel: morgandebra816@gmail.com


Nota: Semua jawapan hendaklah dihantar kepada: MORGANDEBRA816@GMAIL.COM

February 9, 2015 at 8:46 AM
PATRICIA PETERSON said...

Apakah Anda memerlukan pribadi, bisnis atau dana Investasi, tanpa stres dan persetujuan cepat? Jika ya, hubungi salah satu perusahaan legit ini hari ini karena mereka sedang menawarkan pinjaman pada tingkat bunga yang luar biasa pada 2%. Ada keuangan dijamin dan aman. pelanggan kebahagiaan mereka adalah kekuatan mereka.
Pinjaman dari lagu Rp5.000. - Rp1,000,000.000, USD Euro dan Pounds, tersedia saat ini adalah Bisnis, Pribadi, House, Travel dan Mahasiswa Kredit Dll
pihak yang berkepentingan harus menghubungi perusahaan melalui email untuk informasi lebih lanjut:
Perusahaan E-mail: patriciapetersonloanfirm@gmail.com

August 24, 2016 at 6:20 AM
Afizah Abdulwakil said...

Nama saya Afizah Abdulwakil, saya telah cuba mendapatkan pinjaman dari Bank untuk masa ini sekarang dan bank telah gagal saya berkali-kali sekarang, saya juga cuba mendapatkan pinjaman dalam talian saya bertemu dengan beberapa pemberi pinjaman pinjaman dalam talian yang berjanji untuk memberi saya pinjaman, Tetapi malangnya saya penipuan wang yang saya miliki, sehingga saya melihat kesaksian seorang Puan Aisyah Taufik tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari seorang Encik James dari James Althouse Finance Firm, saya menghubungi beliau terlebih dahulu supaya saya dapat memastikan bahawa Encik James tidak ada penipuan seperti peminjam pinjaman lain yang saya temui, tetapi saya mengejutkannya
Encik James dipercayai dan boleh dipercayai saya menghubungi Encik James dan memohon pinjaman sebanyak Rm200,000,00 untuk bayaran balik dalam masa dua tahun pada mulanya saya takut tidak ditipu lagi kerana Encik James memberikan pinjaman pada kadar 2% sangat Rendah, selepas beberapa jam pinjaman saya telah diluluskan dan saya
Saya mendapat pinjaman sebanyak Rm200,000.00 yang dipindahkan ke akaun saya dari Firma Kewangan James Althouse. Saya tidak percaya sehingga bank saya memberitahu saya di mana wang itu datang. Saya sangat gembira saya dapat mendapatkan pinjaman dan saya berkata kepada myslef bahawa saya akan terus memberitahu orang ramai tentang perbuatan baik yang telah dilakukan oleh Mr James untuk saya dan akan
Mengesyorkannya kepada mana-mana badan mencari pinjaman untuk menghubungi beliau dengan e-mel ini:
Jamesalthousefinancefirm@gmail.com, anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel saya:
Afizahabdulwakil@gmail.com dan anda juga boleh menghubungi Puan Aisyah untuk mengesahkan apa yang saya katakan di sini ialah e-melnya: aisyahtaufik23@gmail.com

July 5, 2017 at 2:08 PM
Siti Aminah said...

Halo,
Nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan sebarang maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu Yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

July 16, 2017 at 7:18 PM
Asalam Arbab said...

Nama saya Asalam Arbab dan saya bercakap sebagai wanita paling gembira di seluruh dunia hari ini, saya berkata kepada diri sendiri bahawa mana-mana pemberi pinjaman yang menyelamatkan keluargaku dari keadaan kita yang tidak menentu, saya akan memberitahu namanya ke seluruh dunia dan saya Sangat gembira untuk mengatakan bahawa keluarga saya kembali baik, kerana saya memerlukan pinjaman sebanyak RM100,000 untuk membayar hutang dan memulakan hidup saya sekali lagi Saya seorang ibu dengan 2 anak suami saya terlambat, ia tidak begitu mudah sejak Dia meninggalkan kita, seluruh dunia seolah-olah tergantung pada saya sehingga saya bertemu dengan Tuhan yang dihantar syarikat pinjaman yang mengubah hidup saya dan keluargaku, takut yang kuat, dan seorang lelaki bernama Jack sumur yang dia adalah penyelamat Tuhan yang dihantar untuk menyelamatkan
Keluarga saya dan pada mulanya saya fikir ia tidak akan mungkin sehingga saya mendapat pinjaman sebanyak Rm100,000 dan saya akan menasihati sesiapa yang mempunyai keperluan pinjaman untuk menghubungi telaga Mr. Jack melalui e-mel. Jackwellsloancompany@gmail.com kerana dia
Yang paling memahami dan ramah hati Perkhidmatan Pinjaman anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel ini: asalamarbab@gmail.com, jika anda ingin bertanya kepada saya apa-apa soalan tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya, saya akan bersedia memberitahu anda segala-galanya. Sesungguhnya orang baik masih wujud.

July 22, 2017 at 6:41 PM
Afizah Abdulwakil said...

Nama saya Afizah Abdulwakil, saya telah cuba mendapatkan pinjaman dari Bank untuk beberapa waktu sekarang dan bank telah gagal saya berkali-kali sekarang, saya juga cuba mendapatkan pinjaman dalam talian saya berjumpa dengan beberapa pemberi pinjaman pinjaman dalam talian yang berjanji untuk memberi saya pinjaman, Tetapi malangnya saya penipuan wang kecil yang saya miliki, sehingga saya melihat kesaksian seorang Puan Aisyah Taufik tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari seorang Encik James dari James Althouse Finance Firm, saya menghubungi dia terlebih dahulu supaya saya dapat memastikan bahawa Encik James bukan penipuan seperti peminjam pinjaman lain yang saya temui, tetapi saya terkejut dia meyakinkan saya
Encik James dipercayai dan boleh dipercayai saya menghubungi Encik James dan memohon pinjaman sebanyak Rm200,000,00 pada mulanya saya takut tidak ditipu sekali lagi kerana Encik James memberi pinjaman pada kadar 2% sangat rendah, selepas beberapa jam Pinjaman saya telah diluluskan dan i
Saya mendapat pinjaman sebanyak Rm200,000.00 yang dipindahkan ke akaun saya dari James Althouse Finance Firm. Saya tidak percaya sehingga bank saya memberitahu saya di mana wang itu datang. Saya sangat gembira saya dapat mendapatkan pinjaman dan saya berkata kepada myslef bahawa saya akan terus memberitahu orang tentang perbuatan baik yang telah dilakukan oleh Mr James untuk saya dan akan
Mengesyorkannya kepada mana-mana badan mencari pinjaman untuk menghubungi beliau dengan e-mel ini:
Jamesalthousefinancefirm@gmail.com, anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel saya:
Afizahabdulwakil@gmail.com dan anda juga boleh menghubungi Puan Aisyah untuk mengesahkan apa yang saya katakan di sini ialah e-melnya: aisyahtaufik23@gmail.com

July 24, 2017 at 5:11 PM
Tracy Banks said...

PERHATIAN:

Apakah Anda sangat membutuhkan pinjaman jangka pendek namun bank Anda tidak akan meminjamkan sesuatu karena Anda memiliki nilai kredit rendah?

Kemudian mengajukan pinjaman uang cepat hari ini dari kami, Anda dapat yakin bahwa setiap informasi yang Anda kirimkan 100% aman dan aman bersama kami dan diteruskan ke salah satu kreditur kami melalui email: tracybanksloanfirm@gmail.com.

Selama Anda berumur 18 tahun atau lebih, saat ini bekerja dengan penghasilan tetap, Anda seharusnya tidak memiliki masalah dalam penerapannya.

Terapkan sekarang!

August 17, 2017 at 7:35 AM
Maria said...

BERITA BAIK !!!

Nama saya Maria. Saya mahu menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman supaya berhati-hati kerana terdapat penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara kewangan, dan tanpa harapan, saya telah ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehinggalah Tuhan menggunakan kawan saya yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai yang dikenali sebagai SYARIKAT LOH GLORIA yang meminjamkan wang tanpa tekanan atau tekanan dengan kadar faedah hanya 2%.

Saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya gunakan untuk menghantar terus ke akaun saya tanpa berlengah-lengah. Kerana saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang dapat mendapatkan pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan apa-apa pinjaman, sila hubungi beliau melalui e-mel: gloriasloancompany@gmail.com dan oleh rahmat Tuhan dia tidak akan pernah mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman jika anda mematuhi perintahnya.

Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya: mariababamore002@gmail.com Semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

August 29, 2017 at 12:53 PM
Tracy Banks said...

PERHATIAN:

Adakah anda terdesak untuk pinjaman jangka pendek tetapi bank anda tidak akan meminjamkan apa-apa kerana anda mempunyai skor kredit yang rendah?

Kemudian memohon pinjaman tunai cepat hari ini dari kami, anda boleh yakin bahawa apa-apa maklumat yang anda serahkan adalah 100% selamat dan selamat dengan kami dan diserahkan kepada salah seorang pemberi pinjaman kami melalui e-mel: tracybanksloanfirm@gmail.com.

Selagi anda berumur 18 tahun ke atas, yang kini bekerja dengan pendapatan tetap, maka anda tidak sepatutnya menghadapi masalah dalam memohon.

Mohon sekarang!

August 30, 2017 at 10:59 AM
Y Sigit Wijatmaka said...

Saya membawa kabar baik untuk Anda semua sesama warga Malaysia di platform ini, Tuhan telah benar-benar setia kepada saya dan seluruh rumah saya bertahan sejak bulan Mei 2017, kesaksian dan kabar baik saya berjalan seperti ini,
Nama saya Y Sigit Wijatmaka, seorang katolik dalam agama dengan alamat saya di bawah ini:
Jl. Azalea 6 No. 65 Lippo Cikarang Green Valley, RT 005 / RW 007 Serang, saya seorang pemasar dan juga seorang penasihat bisnis di perusahaan tempat saya bekerja, saya dan istri saya ingin menggunakan platform ini untuk menginformasikan semua hal di platform ini yang ada di Membutuhkan dan mencari pinjaman yang tulus agar berhati-hati karena internet dan blog ini penuh dengan perusahaan pinjaman palsu dan scam yang hanya ada di sini untuk merobek uang Anda dengan susah payah.

Saya dan istri saya yang dapat Anda lihat di foto profil saya berada dalam hutang yang sangat besar dan kami memutuskan untuk mencari pinjaman secara online untuk melunasi hutang kami dan kami menghubungi perusahaan pinjaman dari syngapore yang pada bulan desember 2016, dan kami ditipu oleh Pemilik perusahaan dengan meminta kami membayar banyak biaya yang kami bayarkan dan pada akhirnya kami tidak mendapatkan pinjamannya, kami kehilangan sekitar MYR10.000 ke perusahaan pinjaman palsu di syngapore karena kami mengajukan pinjaman sebesar MYR250.000 dan Dengan semua biaya yang kami bayar, kami tidak mendapatkan pinjaman dan saya dan istri saya sangat frustrasi dan saya dipecat dari pekerjaan saya di perusahaan tempat saya bekerja karena saya juga mengambil pinjaman dari perusahaan tempat saya bekerja dan kami bangkrut dan muak Dengan kehidupan

Jadi, Tuhan baik sekali, kami berdoa agar Tuhan mengarahkan kami ke seorang pembantu dan pada hari yang setia 20 Mei 2017 ini, saya sedang browsing internet saat saya bisa menemukan kesaksian seorang wanita dengan nama Novi Setyaningsih dengan alamat
email: setyaningsihnovi1990@gmail.com

Perkenalkan saya ke perusahaan pinjaman dia meminta saya untuk menghubungi ibu emiliana dan dia mengenalkan saya kepada ibu emiliana dan dia memberi saya keberanian dan saya mengajukan pinjaman dari ibu emiliana oleh
Menghubungi dan mendapat pinjaman dari Ibu Emiliana yang merupakan pemilik organisasi peminjaman global, kemudian saya menghubungi Novi setyaningsih untuk informasi lebih lanjut tentang Ibu Emiliana jika dia benar-benar mendapat pinjaman dari Ibu Emiliana dan dia menjawab ya dan menunjukkan bukti pinjamannya kepada saya. Transfer dan saya percaya dan saya memutuskan untuk menghubungi ibu emiliana dan saya mengajukan pinjaman sebesar MYR250.000 dan setelah mengajukan permintaan permohonan pinjaman saya, maka pinjaman saya telah disetujui dan saya hanya meminta untuk mendapatkan sertifikat lisensi pinjaman saya dan setelah itu saya Pinjaman disetujui dan mengejutkan saya. Dia mentransfer pinjaman saya sebesar MYR250.000 ke rekening bank saya dengan tingkat bunga 2% dan bahkan tanpa agunan, tanpa penjamin
Jadi saya ingin saran sesama warga indonesia saya yang mencari pinjaman asli untuk menghubungi ibu emiliana melalui email: emilianawilson111@gmail.com

Dia adalah satu-satunya pemberi pinjaman pinjaman asli di platform ini dan di blog ini, dia adalah ibu yang baik hati, Anda juga bisa menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang ibu emiliana melalui email saya: swijatmaka02@gmail.com

Catatan: satu kata sudah cukup untuk orang bijak dan terima kasih banyak atas pembacaan kesaksian dan kabar baik saya
Tuhan memberkati kalian semua!

September 2, 2017 at 11:05 AM
Y Sigit Wijatmaka said...

Saya membawa kabar baik untuk Anda semua sesama warga Malaysia di platform ini, Tuhan telah benar-benar setia kepada saya dan seluruh rumah saya bertahan sejak bulan Mei 2017, kesaksian dan kabar baik saya berjalan seperti ini,
Nama saya Y Sigit Wijatmaka, seorang katolik dalam agama dengan alamat saya di bawah ini:
Jl. Azalea 6 No. 65 Lippo Cikarang Green Valley, RT 005 / RW 007 Serang, saya seorang pemasar dan juga seorang penasihat bisnis di perusahaan tempat saya bekerja, saya dan istri saya ingin menggunakan platform ini untuk menginformasikan semua hal di platform ini yang ada di Membutuhkan dan mencari pinjaman yang tulus agar berhati-hati karena internet dan blog ini penuh dengan perusahaan pinjaman palsu dan scam yang hanya ada di sini untuk merobek uang Anda dengan susah payah.

Saya dan istri saya yang dapat Anda lihat di foto profil saya berada dalam hutang yang sangat besar dan kami memutuskan untuk mencari pinjaman secara online untuk melunasi hutang kami dan kami menghubungi perusahaan pinjaman dari syngapore yang pada bulan desember 2016, dan kami ditipu oleh Pemilik perusahaan dengan meminta kami membayar banyak biaya yang kami bayarkan dan pada akhirnya kami tidak mendapatkan pinjamannya, kami kehilangan sekitar MYR10.000 ke perusahaan pinjaman palsu di syngapore karena kami mengajukan pinjaman sebesar MYR250.000 dan Dengan semua biaya yang kami bayar, kami tidak mendapatkan pinjaman dan saya dan istri saya sangat frustrasi dan saya dipecat dari pekerjaan saya di perusahaan tempat saya bekerja karena saya juga mengambil pinjaman dari perusahaan tempat saya bekerja dan kami bangkrut dan muak Dengan kehidupan

Jadi, Tuhan baik sekali, kami berdoa agar Tuhan mengarahkan kami ke seorang pembantu dan pada hari yang setia 20 Mei 2017 ini, saya sedang browsing internet saat saya bisa menemukan kesaksian seorang wanita dengan nama Novi Setyaningsih dengan alamat
email: setyaningsihnovi1990@gmail.com

Perkenalkan saya ke perusahaan pinjaman dia meminta saya untuk menghubungi ibu emiliana dan dia mengenalkan saya kepada ibu emiliana dan dia memberi saya keberanian dan saya mengajukan pinjaman dari ibu emiliana oleh
Menghubungi dan mendapat pinjaman dari Ibu Emiliana yang merupakan pemilik organisasi peminjaman global, kemudian saya menghubungi Novi setyaningsih untuk informasi lebih lanjut tentang Ibu Emiliana jika dia benar-benar mendapat pinjaman dari Ibu Emiliana dan dia menjawab ya dan menunjukkan bukti pinjamannya kepada saya. Transfer dan saya percaya dan saya memutuskan untuk menghubungi ibu emiliana dan saya mengajukan pinjaman sebesar MYR250.000 dan setelah mengajukan permintaan permohonan pinjaman saya, maka pinjaman saya telah disetujui dan saya hanya meminta untuk mendapatkan sertifikat lisensi pinjaman saya dan setelah itu saya Pinjaman disetujui dan mengejutkan saya. Dia mentransfer pinjaman saya sebesar MYR250.000 ke rekening bank saya dengan tingkat bunga 2% dan bahkan tanpa agunan, tanpa penjamin
Jadi saya ingin saran sesama warga indonesia saya yang mencari pinjaman asli untuk menghubungi ibu emiliana melalui email: emilianawilson111@gmail.com

Dia adalah satu-satunya pemberi pinjaman pinjaman asli di platform ini dan di blog ini, dia adalah ibu yang baik hati, Anda juga bisa menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang ibu emiliana melalui email saya: swijatmaka02@gmail.com

Catatan: satu kata sudah cukup untuk orang bijak dan terima kasih banyak atas pembacaan kesaksian dan kabar baik saya
Tuhan memberkati kalian semua!

September 2, 2017 at 11:05 AM
Iskandar Lestari said...



Assalamualaikum
'Insya Allah' ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM menawarkan pinjaman dengan tingkat persentase tahunan yang sangat rendah APR menghubungi kami melalui e-mail kami: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com} untuk menikmati hal berikut: apakah Anda ditolak oleh Bank sebagai akibat dari kredit Sejarah Buruk Anda berutang secara finansial apakah Anda memerlukan dana untuk ekspansi bisnis atau Anda ingin memulai bisnis dengan modal tambahan atau Anda memerlukan pinjaman yang sangat besar untuk melaksanakan proyek ini, antara lain dengan ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM Anda bisa mengatakan "Alhamdulillah" karena kami menjamin kelayakan kepercayaan kejujuran 100% dalam pelayanan kami segera hubungi kami BBM INVITE: {D8980E0B} atau melalui alamat e-mail di atas Assalamu'alaikum wr wb,

September 4, 2017 at 6:44 AM
wulan sari said...

Berhati-hati di sini. Tiada siapa yang boleh membantu anda di sini atau mencadangkan bagaimana anda boleh mendapatkan bantuan kewangan. Sebarang jawapan dari pemberi pinjaman pinjaman kepada soalan anda, anda mesti mengabaikan, kerana mereka adalah SCAMS ... SCAMS sebenar ... saya mangsa yang saya ripped beribu-ribu ringgit ... syukurlah kepada Allah untuk adik perempuan yang memanggil saya ke organisasi pinjaman yang dibentuk oleh beberapa Wanita Kristian. ia dipanggil Pertubuhan Koperasi Terjamin Jaminan Amanah (G.T.L.LC.O) (guaranteetrustloan24hours@gmail.com) Mereka menjadikan hidup saya satu yang bernilai dan memberikan maknanya. Ketika kakaknya menghubungi saya, saya menghubungi mereka. Kemudian saya meminta pinjaman dengan pinjaman sebanyak $ 60,000.00 USD dan dalam 48 jam selepas memenuhi syarat saya, pinjaman saya didepositkan dalam akaun bank saya tanpa cagaran.
Walaupun saya sangat gugup dengan organisasi pinjaman pada mulanya kerana pengalaman buruk saya yang terdahulu, terutamanya apabila masalah saya menyelesaikan tuduhan pemindahan itu, saya mendapatnya dibersihkan, dan seperti yang Allah minta, sedikit yang saya tahu bahawa kewangan saya kekurangan telah sampai ke HALT akhir.
Sekiranya bukan untuk rujukan cepat dari adik perempuan Kristian kepada sumber yang tulen, saya akan menyesali hidup saya, kerana pada ketika itu saya hanya menceraikan bapa anak saya, dan anak saya (Kennett) berhadapan dengan kehidupan dan keadaan mati.
Saya berhadapan dengan bil hospitalnya dan saya juga menghadapi perampasan di apartmen saya. Butiran mengenai organisasi ALLAH-SENT ini tidak akan didedahkan sekarang kerana ketakutan penyamaran (kerana telah mendapati bahawa sesetengah orang tidak memerlukan bantuan kewangan, tetapi mereka hanya ingin mengumpulkan wang dari organisasi pinjaman amanah ini). Dan kerana alasan ini mereka tidak memberi pinjaman lagi. Anda mesti dapat meyakinkan mereka dengan baik, dan memberikan bukti yang baik untuk menunjukkan bahawa anda benar-benar memerlukan pinjaman sebelum mereka boleh meluluskannya untuk anda.
Tuduhan mereka adalah sangat berpatutan dan boleh dipercayai berbanding kadar mereka, kadar faedah mereka hanya 2%, dokumentasi kecil, dan pemeriksaan kredit yang sedikit. Seperti yang saya katakan dahulu, atas alasan keselamatan, saya hanya dapat memberikan alamat email mereka. Terlibat inisiatif baru ini. Percuma untuk menghubungi mereka melalui E-mel (guaranteetrustloan24hours@gmail.com) sebagai pegawai pinjaman / rep mereka Puan Jaminan Pinjaman Jaminan akan menghadiri anda dan anda akan bebas dari penipuan dan beban kewangan

September 10, 2017 at 12:43 AM
Afizah Abdulwakil said...

Nama saya Afizah Abdulwakil, saya telah berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari Bank untuk sekarang dan bank telah gagal saya berkali-kali sekarang, saya juga cuba mendapatkan pinjaman online Saya bertemu dengan beberapa peminjam pinjaman dalam talian yang berjanji untuk memberi saya Tetapi Sayangnya, saya mempunyai penipuan wang yang saya miliki, sehingga saya melihat kesaksian Puan Aisyah Taufik tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Encik James dari James Althouse Finance Firm, saya menghubungi beliau terlebih dahulu supaya saya dapat memastikan bahawa En. James tidak mempunyai penipuan seperti peminjam pinjaman lain yang saya jumpai, tetapi saya terkejut
Encik James boleh dipercayai dan boleh dipercayai Saya menghubungi Encik James dan memohon pinjaman sebanyak RM200,000.00 untuk pengembalian wang dalam masa dua tahun pada mulanya saya takut untuk tidak ditipu lagi kerana Encik James memberi pinjaman pada kadar 2% , selepas beberapa jam pinjaman saya telah diluluskan dan saya
Saya mendapat pinjaman sebanyak Rm200,000.00 yang dipindahkan ke akaun saya dari Firma Kewangan James Althouse. Saya tidak percaya sehingga bank saya memberitahu saya di mana wang itu datang. Saya sangat gembira saya dapat mendapatkan pinjaman dan saya berkata kepada myslef bahawa saya akan terus memberitahu masyarakat tentang perbuatan baik yang telah dilakukan oleh Mr James untuk saya dan akan
Mengesyorkan kepada mana-mana badan mencari pinjaman untuk menghubunginya dengan e-mel ini:
Jamesalthousefinancefirm@gmail.com, anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel saya:
Afizahabdulwakil@gmail.com dan anda juga boleh menghubungi Puan Aisyah untuk mengesahkan apa yang saya katakan di sini ialah e-melnya: aisyahtaufik23@gmail.com

September 24, 2017 at 4:48 AM
Iskandar Lestari said...

Assalamu'alikum Warahmatullahi Wabarakatuh

InshyaAllah, Kantor Pinjaman Iskandar Lestari memberikan semua yang telah kehilangan harapan finansial untuk mendapatkan kembali status keuangan mereka melalui pinjaman segala jenis. Jangan ragu untuk menghubungi kami melalui email kami: ((iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)) karena Anda akan menikmati Persentase Bunga Persentase Tahunan terendah, di bawah bimbingan tim staf yang ramah siapa yang peduli dengan Anda dan keluarga Anda, karena Anda pasti mendapatkan pinjaman yang nyata dan asli dalam waktu kurang dari 73 jam berapa anda membutuhkan dana untuk proyek anda? bisnis expasion pembayaran hutang? Tambahan modal untuk hal-hal yang tidak disebutkan di sini dengan ISKANDAR LOAN FIRM Anda bisa mengatakan Alhamdulillah(الحمد لله) , karena kami adil, jujur, dapat dipercaya, sopan, dan tentu saja murah hati dalam pelayanan kami jika Anda ingin menghubungi ibu secara langsung, Anda dapat melakukannya melalui BBM INVITE: {D8980E0B} Assalamu'alaikum wr wb, Allahu Akbar ....... Allahu Akbar ........ Allahu Akbar

September 24, 2017 at 11:56 PM
trust said...

Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang anda?
Anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan,
pinjaman untuk membayar bil,
Kami di sini untuk memberi pinjaman apa-apa amaun, hubungi kami melalui alamat syarikat:
Guaranteetrust.loanfirm@hotmail.com

September 25, 2017 at 12:03 PM
Afizah Abdulwakil said...

Nama saya Afizah Abdulwakil, saya telah berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari Bank untuk sekarang dan bank telah gagal saya berkali-kali sekarang, saya juga cuba mendapatkan pinjaman online Saya bertemu dengan beberapa peminjam pinjaman dalam talian yang berjanji untuk memberi saya Tetapi Sayangnya, saya mempunyai penipuan wang yang saya miliki, sehingga saya melihat kesaksian Puan Aisyah Taufik tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Encik James dari James Althouse Finance Firm, saya menghubungi beliau terlebih dahulu supaya saya dapat memastikan bahawa En. James tidak mempunyai penipuan seperti peminjam pinjaman lain yang saya jumpai, tetapi saya terkejut
Encik James boleh dipercayai dan boleh dipercayai Saya menghubungi Encik James dan memohon pinjaman sebanyak RM200,000.00 untuk pengembalian wang dalam masa dua tahun pada mulanya saya takut untuk tidak ditipu lagi kerana Encik James memberi pinjaman pada kadar 2% , selepas beberapa jam pinjaman saya telah diluluskan dan saya
Saya mendapat pinjaman sebanyak Rm200,000.00 yang dipindahkan ke akaun saya dari Firma Kewangan James Althouse. Saya tidak percaya sehingga bank saya memberitahu saya di mana wang itu datang. Saya sangat gembira saya dapat mendapatkan pinjaman dan saya berkata kepada myslef bahawa saya akan terus memberitahu orang ramai tentang perbuatan baik yang telah dilakukan oleh Mr James untuk saya dan akan
Mengesyorkan kepada mana-mana badan mencari pinjaman untuk menghubunginya dengan e-mel ini:
Jamesalthousefinancefirm@gmail.com, anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel saya:
Afizahabdulwakil@gmail.com dan anda juga boleh menghubungi Puan Aisyah untuk mengesahkan apa yang saya katakan di sini ialah e-melnya: aisyahtaufik23@gmail.com

September 28, 2017 at 12:23 AM
Afizah Abdulwakil said...

Nama saya Afizah Abdulwakil, saya telah berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari Bank untuk sekarang dan bank telah gagal saya berkali-kali sekarang, saya juga cuba mendapatkan pinjaman online Saya bertemu dengan beberapa peminjam pinjaman dalam talian yang berjanji untuk memberi saya Tetapi Sayangnya, saya mempunyai penipuan wang yang saya miliki, sehingga saya melihat kesaksian Puan Aisyah Taufik tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Encik James dari James Althouse Finance Firm, saya menghubungi beliau terlebih dahulu supaya saya dapat memastikan bahawa En. James tidak mempunyai penipuan seperti peminjam pinjaman lain yang saya jumpai, tetapi saya terkejut
Encik James boleh dipercayai dan boleh dipercayai Saya menghubungi Encik James dan memohon pinjaman sebanyak RM200,000.00 untuk pengembalian wang dalam masa dua tahun pada mulanya saya takut untuk tidak ditipu lagi kerana Encik James memberi pinjaman pada kadar 2% , selepas beberapa jam pinjaman saya telah diluluskan dan saya
Saya mendapat pinjaman sebanyak Rm200,000.00 yang dipindahkan ke akaun saya dari Firma Kewangan James Althouse. Saya tidak percaya sehingga bank saya memberitahu saya di mana wang itu datang. Saya sangat gembira saya dapat mendapatkan pinjaman dan saya berkata kepada myslef bahawa saya akan terus memberitahu orang ramai tentang perbuatan baik yang telah dilakukan oleh Mr James untuk saya dan akan
Mengesyorkan kepada mana-mana badan mencari pinjaman untuk menghubunginya dengan e-mel ini:
Jamesalthousefinancefirm@gmail.com, anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel saya:
Afizahabdulwakil@gmail.com dan anda juga boleh menghubungi Puan Aisyah untuk mengesahkan apa yang saya katakan di sini ialah e-melnya: aisyahtaufik23@gmail.com

September 28, 2017 at 12:24 AM
Asalam Arbab said...

Nama saya Asalam Arbab dan saya bercakap sebagai wanita paling gembira di seluruh dunia, dan saya berkata kepada diri saya sendiri bahawa mana-mana pemberi pinjaman yang menyelamatkan keluarga saya dari keadaan kita yang tidak menentu, saya akan memberitahu namanya kepada seluruh dunia liar dan saya ' sangat gembira untuk mengatakan bahawa keluarga saya kembali baik, kerana saya memerlukan pinjaman sebanyak RM100,000 untuk membayar hutang dan memulakan hidup saya sekali lagi Saya adalah seorang ibu dengan 2 anak dan seluruh dunia seolah-olah yang tergantung pada saya sehingga saya bertemu dengan Tuhan yang dikirimkan pinjaman perusahaan yang mengubah hidup saya dan keluargaku, takut yang kuat, James Althouse, dia adalah penyelamat Tuhan yang dikirimkan untuk menyelamatkan
keluarga saya dan pada mulanya saya fikir ia tidak akan mungkin sehingga saya mendapat pinjaman sebanyak Rm100,000 dan saya akan menasihatkan sesiapa sahaja yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Encik James Althouse, melalui e-mel. jackwellsloancompany@gmail.com kerana dia
yang paling memahami dan baik hati Perkhidmatan Pinjaman anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel ini: asalamarbab@gmail.com, jika anda ingin bertanya kepada saya sebarang pertanyaan tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya, saya akan bebas untuk memberitahu anda segala-galanya

October 1, 2017 at 1:07 AM
Tracy Banks said...

Adakah anda memerlukan pinjaman? Anda telah ditolak oleh Bank-Bank dan anda ingin mendapatkan pinjaman untuk memenuhi semua keperluan anda? tak ada masalah. Tanpa mengambil kira keadaan kewangan anda, kami menawarkan pinjaman gadai janji, pinjaman Perniagaan, pinjaman peribadi, kami menawarkan pinjaman untuk perkongsian lain-lain tawaran awam dan persendirian, hartanah, kewangan dan lain-lain. Kami menawarkan pinjaman pada jangka panjang dan pendek. kita profesional boleh dipercayai, cekap dan berpengalaman mengenai kewangan yang memberi tumpuan kepada kejayaan anda. Matlamat kami adalah untuk menyediakan penyelesaian pinjaman yang terbaik dalam bidang perkhidmatan pinjaman bagi pelanggan-pelanggan kami. Kami memberi kelulusan segera jika berbaloi, hubungi saya melalui alamat e-mel peribadi saya pada:Email:westlakefinance@usa.com hari

October 4, 2017 at 10:31 PM
Aisyah Taufik said...

Saya perlu memberi keterangan mengenai perbuatan baik yang dilakukan oleh James Althouse Finance Firm untuk saya.
Saya tidak pernah fikir saya akan berjumpa dengan seseorang seperti Encik James. Dia adalah permata yang jarang berlaku. Saya Aisyah Saya mengambil masa saya untuk bersaksi tentang Encik James kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak ada orang lain.
Saya dan suami saya pergi ke hutang besar dengan penghutang dan Bank dan kami sedang mencari pinjaman daripada syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semuanya tidak menjadi apa-apa. Sebaliknya mereka membawa kita ke hutang lebih banyak dan akhirnya meninggalkan kita sehingga saya bertemu dengan Encik James, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir seperti syarikat pinjaman lain yang saya cuba untuk meminjam dari, tetapi saya ada mendapati bahawa dia tidak seperti mereka. Kini kami akhirnya menyelesaikan hutang kami dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang ditinggalkan pada pinjaman.
Hubungi Encik James melalui e-mel berikut.
jamesalthousefinancefirm@gmail.com, atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya jika anda ingin mengetahui lebih lanjut: aisyahtaufik23@gmail.com

October 6, 2017 at 6:13 AM
Annisa Ahmad said...

Halo

Assalamu`alaikum `Selamat Datang di ANNISA AHMAD LOAN COMPANY

Apakah Anda seorang investor, Pemilik Bisnis, Pengusaha, Kontraktor, Petani, Memulai e.t.c? Mungkin Anda membutuhkan dana yang baik dan aman untuk membeli properti, memperbaiki / membalikkan, memperbaiki layanan / bangunan Anda mencari tempat yang dapat menjamin Anda meminjamkan salah satu dari jumlah yang Anda butuhkan untuk menghubungi e-mail: {annisaahmadlaoncompany@gmail.com} adalah Disini untuk membantu mereka yang membutuhkan tujuan arsip keuangan mereka, kami berinvestasi di properti, proyek / bisnis dan juga memberikan 100% penawaran untuk semua jenis pinjaman berbunga rendah. Tarif, kepada orang-orang yang tertarik dari negara manapun dengan tingkat kredit apakah Anda ditolak oleh bank lain atau kreditur? Kami dapat menawarkan pinjaman yang Anda butuhkan dengan harga yang terjangkau sehingga pekerja bisnis, pria dan wanita, pekerja kantor, pengangkut, inilah kesempatan Anda untuk berinvestasi atas apa yang telah Anda rencanakan di sini adalah pinjaman untuk Anda dan investasikan dengannya, kami juga membutuhkan Layanan dari Pialang yang bisa merujuk orang yang membutuhkan bantuan keuangan dan kami membayar setiap bulan untuk layanan Anda menghubungi kami melalui e-mail di bawah ini jika Anda tertarik dengan pinjaman atau persyaratan. Investor
Email: {annisaahmadlaoncompany@gmail.com} kejujuran kepercayaan dalam pelayanan kami
Assalamu`alaikum wr wb,

October 10, 2017 at 7:45 PM
Angga Annisa said...

Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

October 14, 2017 at 8:16 AM
Vick Mara said...

(VICK MARA LOAN SYARIKAT)

       (vickmara3@gmail.com)

Halo saya Puan Vick mara, pinjaman pemberi pinjaman yang sah dan boleh dipercayai kepada pinjaman
dalam terma dan syarat yang jelas dan boleh difahami pada kadar faedah 2%. dari
USD $ 12,000 hingga $ 8,000,000, euro dan pound sahaja. Saya memberi pinjaman perniagaan,
Pinjaman peribadi, pinjaman pelajar, pinjaman kereta dan pinjaman untuk membayar bil. jika awak
perlukan loana2
   anda perlu lakukan adalah untuk anda menghubungi saya secara langsung
Dalam: (vickmara3@gmail.com)
Tuhan merahmati kamu.
Yang ikhlas,
Puan: vick mara
E-mel: (vickmara3@gmail.com)

Nota: Semua jawapan perlu dihantar ke: (vickmara3@gmail.com)

October 17, 2017 at 8:47 AM
Gloria S said...

Adakah anda sedang mencari pinjaman? Kami menawarkan pinjaman yang dirancang untuk memenuhi keperluan kewangan dan peribadi anda Pinjaman perniagaan dengan skim kelulusan pinjaman cepat. Kami meminjam wang untuk mereka yang memerlukan bantuan kewangan, kami memberikan kredit kepada orang yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan ini. Anda tidak perlu bimbang, kerana anda berada di tempat yang betul, GLORIA S LOAN COMPANY menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi jika anda memerlukan pinjaman, saya ingin anda menghubungi GLORIA S LOAN COMPANY hanya pada alamat e-mel: gloriasloancompany@gmail.com / Nombor Whatspp: + 1 (267) 527-9742
PERMOHONAN MAKLUMAT KREDIT YANG DIPERLUKAN:
1) Nama penuh: ............
2) Jantina: .................
3) Umur: ........................
4) Negara: .................
5) Nombor Telefon: ........
6) Kerja: ..............
7) Pendapatan: ......
8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
9) Tempoh pinjaman: ...............
10) Alasan pinjaman: ...........
11) Adakah anda memohon dan telah ditolak? Kalau begitu........

October 20, 2017 at 5:24 AM
Hannah Zara said...

Dear Sir / Madam, "PINJAMAN SEBAB CUKAI SEHINGGA MUNGKIN DENGAN HARI 2 HARI HANYA", X-mas Pinjaman, "Pinjaman Rumah pada kadar faedah 2%. Orang yang Tertanya-tanya hendaklah menghubungi Pegawai Pinjaman melalui E-mel dengan maklumat di bawah:",

NAMA PERTAMA:.....
NAMA TERAKHIR:......
NEGARA: .......
NOMBOR TELEFON:.....
PEKERJAAN: ......
AGE: .............
SEX: ......
STATUS PERKAHWINAN:......
PINJAMAN YANG DIBENARKAN: ......
PENDAPATAN BULANAN......
DURASI PINJAMAN: ......
E-mel: hannahzaraloancompany@gmail.com, Terima kasih Dan Tuhan Bless, Salam

October 23, 2017 at 3:32 PM
Annisa Ahmad said...

Halo

Assalamu`alaikum `Selamat Datang di ANNISA AHMAD LOAN COMPANY

Apakah Anda seorang investor, Pemilik Bisnis, Pengusaha, Kontraktor, Petani, Memulai e.t.c? Mungkin Anda membutuhkan dana yang baik dan aman untuk membeli properti, memperbaiki / membalikkan, memperbaiki layanan / bangunan Anda mencari tempat yang dapat menjamin Anda meminjamkan salah satu dari jumlah yang Anda butuhkan untuk menghubungi e-mail: {annisaahmadlaoncompany@gmail.com} adalah Disini untuk membantu mereka yang membutuhkan tujuan arsip keuangan mereka, kami berinvestasi di properti, proyek / bisnis dan juga memberikan 100% penawaran untuk semua jenis pinjaman berbunga rendah. Tarif, kepada orang-orang yang tertarik dari negara manapun dengan tingkat kredit apakah Anda ditolak oleh bank lain atau kreditur? Kami dapat menawarkan pinjaman yang Anda butuhkan dengan harga yang terjangkau sehingga pekerja bisnis, pria dan wanita, pekerja kantor, pengangkut, inilah kesempatan Anda untuk berinvestasi atas apa yang telah Anda rencanakan di sini adalah pinjaman untuk Anda dan investasikan dengannya, kami juga membutuhkan Layanan dari Pialang yang bisa merujuk orang yang membutuhkan bantuan keuangan dan kami membayar setiap bulan untuk layanan Anda menghubungi kami melalui e-mail di bawah ini jika Anda tertarik dengan pinjaman atau persyaratan. Investor
Email: {annisaahmadlaoncompany@gmail.com} Anda juga bisa menghubungi kami dengan cara BBM pin (DB5121C1) kejujuran kepercayaan dalam pelayanan kami
Assalamu`alaikum wr wb,

October 23, 2017 at 11:43 PM
IVANA LUKA said...

Apakah Anda memerlukan pinjaman segera untuk melunasi hutang Anda atau apakah Anda memerlukan pinjaman untuk memperbaiki bisnis Anda? Apakah Anda memerlukan pinjaman konsolidasi atau hipotek? Sudahkah anda ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Cari tidak lebih karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda terjadi di masa lalu !! Kami meminjamkan kepada perusahaan, entitas swasta dan individu dengan bunga rendah dan harga terjangkau 2%. Anda bisa menghubungi kami melalui e-mail via: (ivanaluka04@gmail.com)

October 26, 2017 at 12:16 PM
IVANA LUKA said...

Apakah Anda memerlukan pinjaman segera untuk melunasi hutang Anda atau apakah Anda memerlukan pinjaman untuk memperbaiki bisnis Anda? Apakah Anda memerlukan pinjaman konsolidasi atau hipotek? Sudahkah anda ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Cari tidak lebih karena kami di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda terjadi di masa lalu !! Kami meminjamkan kepada perusahaan, entitas swasta dan individu dengan bunga rendah dan harga terjangkau 2%. Anda bisa menghubungi kami melalui e-mail via: (ivanaluka04@gmail.com)

October 26, 2017 at 12:17 PM
James Althouse said...

Halo,
Saya adalah Encik James Althouse, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? adakah anda telah ditolak oleh bank dan agensi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? cari tiada lagi seperti yang kita ada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur pada perniagaan pada kadar faedah 2%. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan kepada kami bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan bersedia menawarkan pinjaman kepada anda. E-mel: jamesalthousefinancefirm@gmail.com.

semua yang kami perlukan adalah maklumat anda dalam format di bawah

 BUTIRAN BORROWER
1) Nama Penuh:
2) Negara:
3) Alamat:
4) Jantina:
5) Status Perkahwinan:
6) Pekerjaan:
7) Nombor Telefon:
8) Kedudukan semasa di tempat kerja:
9) Pendapatan bulanan:
10) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
11) Tempoh Pinjaman:
12) Tujuan Pinjaman:
13) Agama:
14) Pernahkah anda memohon sebelum:
15) Tarikh lahir:
 
Kami akan sentiasa melakukan yang terbaik untuk menentukan apa yang anda selesaikan untuk membayar balik dengan mengambil kira keadaan kewangan Peribadi semasa anda dan kemudian menetapkan jumlah pinjaman anda dengan sewajarnya. E-mel jamesalthousefinancefirm@gmail.com
Salam
James Althouse

October 26, 2017 at 6:08 PM
IVANA LUKA said...

Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk membetulkan perniagaan anda? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Cari tidak lebih lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang lalu !! Kami memberi pinjaman kepada syarikat, entiti swasta dan individu dengan kadar faedah yang rendah dan berpatutan sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (ivanaluka04@gmail.com)

November 6, 2017 at 12:12 AM
Mrs. Ibrahim Maisara said...
This comment has been removed by the author.
Mrs. Ibrahim Maisara said...

Anda bisa disetujui untuk pinjaman hari ini!

Pinjaman yang mudah dan cepat dengan suku bunga rendah yang terjangkau saat ini terjadi di sini untuk membantu Anda saat Anda sangat membutuhkannya. Ibu Ibrahim Maisara Lender adalah perusahaan pinjaman sejati yang berdedikasi untuk menyediakan solusi keuangan tim profesional dan berkualifikasi tinggi dapat melayani semua jenis keadaan keuangan. Apakah Anda membeli atau membangun rumah baru, berinvestasi di bisnis, properti investasi, Menjalankan Proyek, membiayai kembali atau mengkonsolidasikan pinjaman Anda yang ada, atau bahkan membeli mobil baru, kami dapat membantu Anda mendapatkan kesepakatan terbaik.

24 jam sehari, bahkan akhir pekan dan hari libur - proses online otomatis kami memberi Anda akses mudah ke solusi keuangan jangka pendek dan jangka panjang. Bila Anda membutuhkan bantuan dari Ibu Ibrahim Maisara Lender sangat terlatih agen layanan pelanggan, hubungi kami. Agen kami berdiri tujuh hari seminggu untuk membantu Anda. Untuk mendapatkan uang yang Anda butuhkan saat Anda membutuhkannya, Kami menawarkan berbagai macam pinjaman dan pembiayaan dengan berbagai metode pendanaan kepada pelanggan.

Kami ingin setiap pelanggan puas dengan layanan kami, dan kami terus mendorong maju dengan teknologi baru untuk mewujudkan tujuan ini. Kami mengerti bahwa klien kami menginginkan solusi positif dan layanan yang luar biasa saat memilih pinjaman untuk memperbaiki kehidupan pelanggan kami. Dan membantu mereka memecahkan masalah uang mereka. Jangan ragu untuk menghubungi kami hari ini Via:

Http: // ibrahimmaisaralenders.wordpress.com
Email: Ibrahimmaisaralenders@gmail.com
BBM INVITE: D8CFF0A7

November 17, 2017 at 11:30 AM
Yuli Yuli said...

Halo,
Nama saya Yuli dari Jakarta Selatan di Indonesia, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, sehingga banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda dari uang anda, Saya memohon pinjaman kira-kira 200 juta dari seorang wanita di Dubai dan saya kehilangan kira-kira 10 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, saya membayar hampir 10 juta lagi saya tidak mendapat pinjaman,

Tuhan menjadi kemuliaan, saya bertemu seorang sahabat yang baru saja memohon pinjaman itu, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan apa pun, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Olivia Daniel, dan saya memohon 400 juta, saya rasa itu adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya diselamatkan daripada menjadi miskin.

jadi saya nasihat semua orang di sini yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
Puan Olivia Daniel, melalui e-mel: (oliviadaniel93@gmail.com)

Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: (yuliy3531@gmail.com)

sekali lagi terima kasih semua kerana membaca kesaksian saya, dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita hidup dan kemakmuran

November 19, 2017 at 1:03 AM
HalO MoneY said...

Selamat Datang di HALO MONEY LENDERS kami memberikan pinjaman dengan persentase tingkat bunga yang sangat rendah dan lebih murah yang Anda perlukan dalam bentuk pinjaman apa pun karena Anda telah mencari melalui celah dan celah dunia namun tidak ada kreditur sejati yang mampu dan atau mampu memberi Anda? cari lagi karena pinjaman kami selalu disetujui dalam waktu yang sangat singkat dan kami memproses semua pinjaman dengan sedikit kertas kerja. Kabar baiknya adalah bahwa pinjaman kami disetujui tanpa menuntut bentuk jaminan keamanan apa pun sehingga kami sangat transparan dan tidak mementingkan diri dalam layanan kami. Jika Anda telah membaca kualitas kami dan mereka sangat sesuai dengan kepuasan Anda silahkan cepat dan hubungi kami melalui surat (halo.moneylenders@gmail.com) InshyAllah kami memiliki solusi untuk semua kondisi keuangan Anda seperti hutang, dana untuk proyek, inisiatif bisnis, memenuhi tagihan mendesak Anda semua ini dan masih banyak lagi

November 22, 2017 at 9:29 AM

Post a Comment

 

2009 ·AWE-DONDE by TNB