SALJI DI UNIVERSITI KU

SALJI DI UNIVERSITI KU

AWE-DONDE

AWE-DONDE

جامعه مؤته

جامعه مؤته

KULIAH SYARIAH MU'TAH

KULIAH SYARIAH MU'TAH

Realiti Pelajar Muktah dan Hukum Meniru Dalam Exam

Saturday, January 15, 2011


Berakhirnya tarikh exam maka berakhir lah semua student Mu'tah dengan 'book' dan nota-nota...Dan bermulanya juga dengan muka'book' juga depan laptop selepas exam~



Yes!!Alhamdulilllah....Jerit riangan sambil melompat'

Terkejut aku dibuatnya...Dalah hati hepy nye dia ni...Mesti dapat markah tinggi!!Saya menegur dia cuba menduga...

"Suko demo deh?Buleh markah 90 ke ni??"saya bertanya

"Bukan...dapat markah 55...Hepi dapat lulus...."Jelas riak keriangan di muka dia..

Dalam hati ku kecil berkata...Kesianya budak patani...Pelajar Malaysia dapat markah 55 sedih macam dah tak lulus...
Kemudian rakan dia pula nampak sedih apabila melihat markahnya dibulat(tak lulus)...

Cerita diatas merupakan cerita realiti berlaku di Universiti Mu'tah..Keadaan pelajar Patani..Jiran negara kita..Bukan saya datangkan cerita ini untuk membuka aib!!!Tidak sama sekali...

Saya amat kasihan..Saya cuba mengorek tentang pelajaran pelajar Patani dengan sahabat saya dari Patani...Bila diselidiki punca pelajar mereka lemah disebabkan tidak faham muhadharah dan juga hafal semata-mata tanpa fahami apa yang dihafal untuk exam...Keadaan mereka tiada pembimbing untuk mengajar dan lain-lain....

Teringat didalam kelas semasa Dr memberi kertas jawapan..Apabila sampai kepada budak Thailand...Dr cakap.."Kamu tidak pandai markah kamu teruk!Mesti kamu dari Thailand"

Ya Allah dalam hati ini tidak sampai hati aku melihat mereka keadaan pelajar sahabat seislam kita..Bagaimana mereka nak berjuang jika ilmu tidak sampai kepada mereka...

Saya berharap ada yang boleh membimbing mereka...Mereka juga ingin mencari ilmu seperti kita...Malah mereka lebih penting..Kerana mereka balik akan berjuang menentang musuh iaitu kerajaan mereka sendiri.Pemimpin bukan orang Islam..Sentiasa menindas hak mereka.Sehingga jika mereka balik dari Jordan kemungkinan akan ditangkap dan masuk ke dalam penjara tanpa sebab!!!Kemungkinan meraka akan ditembak...Kerana belajar di Jordan....(diceritakan oleh sahabat saya dari Patani)

PERBEZAAN PELAJAR MALAYSIA

Kepada pelajar baru..Mungkin anda tidak tahu betapa prihatinya persatuan kita di sini...Kita mempunyai pelbagai kelebihan berbanding dengan pelajar ajanib lain seperti Filiphin,Thailand dll.....Adanya kelas akademik,kelas bimbingan dan mempunyai senior-senior yang boleh dirujuk...Mempunyai bank soalan,mempunyai bank nota sehingga terlupa apakah nama kitab asalnya kita belajar...Sehingga tidak pandai untuk membaca kitab asal kerana adanya nota yang ditulis dengan bahasa mudah dan ringkas..Sangat sedih....=(

Pelbagai lagi kemudahan yang sangat selesa berbanding pelajar kita dengan pelajar negara lain..Adanya rumah persatuan,boleh berkumpul buat study group dan sebagainya...Pelbagai wasilah ada dihadapan mata kita!!Tetapi,sejauh manakah ukuran akademik anda?Sentiasa saya sebut didalam kelas bantuan akademik yanng saya ajari..Antum semua sangat beruntung..sangat beruntung.......Kalau tidak dapat markah yang tinggi....Tak tahulah macam mana........


Teringat satu masa dahulu.Ketika ku menjejaki kaki ke Jordan...Mungkin 2 tahun sebelum ini dikira masih lagi baru..Tetapi saya masih lagi sempat bersama-sama zaman senior-senior lama..Dahulu pelajar Malaysia nak dapatkan markah sbanyak 70 sangat susah..Tetapi berbeza sangat dengan sekarang..Dulu,Tidak adanya kelas bantuan akademik,tidak adanya rumah persatuan dan sebagainya...Saya nak pergi untuk belajar dengn senior pun susah...

"alaaah..Ko baca sendiri la..Faham la nanti"..

Alaah..xpayah study laa...awal thani je pun"....Dan akhirnya malas nak study dek kerana tak faham dan tidak ada orang yang boleh membimbing...

Kemudian aku mencari makna satu persatu dengan teman setiaku kamus Al-Miftah…Akhirnya usaha ku di tahun 1 dulu agak berbaloi…Usaha aku dahulu memudahkan ku semasa di tahun 3 di Jordan.Memperbanyakan kalimah bahasa arab,memudahkan anda faham muhadharah dan juga pembacaan kitab bahasa arab.

Kadanng2 Suhu di luar rumah 3 darjah celcius…Aku redah juga dengan senjata pakaian tebal untuk berguru di bayt batu buruk..Dalam hati ku sentiasa yakin dengan janji Allah akan menjaga orang yang keluar untuk menuntut ilmu..Janji Allah tidak akan mengsia-siakan usaha anak Adam..

Itulah lebih kurang suasana semasa saya tahun1….Aku membelek kembali buku-buku semasa berada di tahun1…Ya Allah…senang juga ye sbnrnya..kenape dulu aku tak boleh faham..Membaca kitab-kitab bahasa arab akan memberi satu nikmat membacanya jika anda mampu untuk memahami ayat dan uslub bahasa arab.

Kemudian suasana di Muktah sudah berbeza sedikit berbanding dahulu…Kelas akademik semakin ramai,statistik yang ponteng kelas juga makin kurang..Markah exam juga meningkat…Apabila musim exam semua sibuk study,hatta status Fb,Ym,twitter dan sebagainya sentiasa di update berkisar tentang EXAM!!

Kekalkan suasana positif begini berterusan...Tetapi pelajar kita masih lagi tidak bersungguh-sungguh untuk mencelup ilmu....Masih mengarap dan mengharap...Malam exam baru nak cari nota...Harapkan soalan mudah dari doktor..harapkan doktor tambahkan markah..Akhirnya balik Malaysia dengan ilmu kosong didada....Balik dengan yakin mengajar orang tanpa Ilmu..Balik dengan menghabiskan beribu-ribu tetapi ilmu tidak dapat..Berbaloikah anda?


Meniru dalam exam?Apakah Hukumnya?


Seperti biasa blog saya tidak boleh lari dalam menyebut tentang hukum fiqh….Kerana inilah tujuan asal blog saya dibuat…~
Sejak kebelakangan ini doctor sentiasa menyebut tentang pelajar Ajanib(luar arab) meniru…Sehingga salah seorang doctor semasa dalam muhadharahya memerli seoalah-olah yang melaku kanya adalah pelajar Malaysia..Aku sangat kecik hati apabila doctor seolah-olah menuduh demikian kepada kami…Tapi,mungkin ada benarnya juga….Mungkin juga ada dalam kalangan kita yang cuba meniru tetapi doctor dapat kesan,wallahualam…..

Jadi apakah hukumnya?
Hukum meniru disebut oleh Ulama’ dibawah kategori menipu..Jadi hukum meniru dalam exam bergantung tentang hukum meniru…Jadi kita tengok apakah pendirian Islam tentang menipu ini?

قال رسول لله:من غش فليس منا

Maksudnya:Sesiapa yang menipu,bukanlah(mereka) daripada golongan kami(islam)

Nabi Muhammad juga pernah mencela orang yahudi dimana ketika Allah mengharamkan mereka memakan daging babi dan lain-lain,mereka membuat helah dengan mengambil lemaknya dan dihiaskanya lalu dijualnya..
Daripada dalil di atas jelaslah bahawa hukum meniru dalam peperiksaan adalah HARAM….

Kata,Dr Rawayhdah lazim ke atas si peniru dikenakan hukuman dunia dan akhirat….

Tidak kiralah tujuan kebelakangan ini doktor menyentuh tentang pelajar-pelajarnya meniru dalam exam ditujukan kepada siapa...'Kerana nila setitik rosak susu sebelanga' kata orang tua-tua dahulu~

Menurut setahu saya orang arab paling hebat meniru..Buku rela diletakan di kaki dan membeleknya dengan kasut….Apabila dotor datang terus disepak buku sampai kotor buku!!!Masyaallah..sampai begitu sekali mereka meniru!!!hehe..itulah pengalaman saya melihat arab meniru..Orang melayu meniru biasanya tektik menulis nota di tangan..Lebih berhemah dan sopan..Tapi,tidak kira apakah teknik2 dan cara sekalipun,haram tetap HARAM….

Kesimpulanya ada 2 moral saya cuba bawa di atas…Janganlah sisihkan sahabat-sahabat kita pelajar dari Thailand mahupun Filiphin…Jika kita perlukan orang untuk bombing kita dalam akademik,begitu jyga mereka..Bimbing kan mereka…Mereka lebih susah daripada kita..
Dan moral seterusnya,janganlah meniru dalam exam kepada sahabat-sahabat saya…Usaha dahulu sebanyak mungkin..Kerana apabila anda balik Malaysia,masyarakat memerlukan ilmu kita!!!!Wallahalam

5 comments:

muhammad syafiq said...

salam jemer,

benar, dek nila setitik rosak susu sebelanga..

dari aspek lain, tiada keberkatan, menipu duktur, menipu diri sndri juga..

January 16, 2011 at 2:04 AM
Jie(",)v said...

huhuhu...
besero pah dale dado mer...
ajin gop prekso2 kat koloh dlu niru..
kat u ni pom..
huuu =.='
macih la mer...ats teguran dan ilmu yg dikongsi ni ^^

January 16, 2011 at 7:19 AM
Bashrullhafi Mohd fauzi said...

igapp, cari sapo hok niru mer! wat mai pasir putis nih kito servis cket...haha..

January 16, 2011 at 7:42 AM
awe-donde said...

Loni gak abe arul adik jie sore la hok wat pengakuan meniru..Dalam bab Qadhi iqror di iktiraf sebagai salah satu nak sabitkan jenayah...Kito servis ji la dulu pasir putes....piak sedas duo..haha...ko gao rull

January 16, 2011 at 11:34 AM
brader_antz said...

huhu..btol2..stiap yg dimulai dengan haram..maka bila2 haram..tl kn??mksdnye..law mase blaja mniru..pas2 apply keje gune sijil tuh plak..btl x jemir??law salah gtaw deh

March 18, 2011 at 7:18 PM

Post a Comment

 

2009 ·AWE-DONDE by TNB