SALJI DI UNIVERSITI KU

SALJI DI UNIVERSITI KU

AWE-DONDE

AWE-DONDE

جامعه مؤته

جامعه مؤته

KULIAH SYARIAH MU'TAH

KULIAH SYARIAH MU'TAH

Pengalaman Turkey 1(Islam vs Sekular)

Tuesday, February 8, 2011








Bendera Turkey




Antara pesanan abahku semasa mula-mula sampai Jordan..Ambil lah peluang berjalan di Tanah Arab dan ambil lah pengarajan baik-baik dan berguna untuk dibawa balik Malaysia...


Alhamdulillah,abahku memberi galakan setiap kali menyatakan hasrat untuk ke luar Jordan...(dapat duit)..ha ha..Setakat ini negara pernah ku jejaki Jordan,Mesir,Syria,Kuwait,Bahrain dan Turkey..Satu lagi taget tidak tercapai Lubnan...

Impian ku untuk ke Turkey tercapai juga....Terdetik satu kepuasan yang tidak terhingga setelah terjejak ke bumi Asia Eropah itu.....Dan,bila disebut sahaja Turkey tergambar di pemikiran kita tentang Kamal Atartuk...Pengasas moden Turkey dan juga kepala liberar....Jom kita berkenalan sedikit ringkas tentang biodata Atartuk....


Atartuk Bersama Isteri Dia





Sejarah Ringkas Atartuk:


1.Beliau ialah Mustafa Kamal Ataturk yang diberi gelaran al-Ghazi (orang yang memerangi). Perkataan Ataturk bermakna bapa orang Turki. Atarturk ialah orang yang bertanggungjawab meruntuhkan Khilafah Islam -Turki pada tahun 1343H (1924M).

2.Ketika Mustafa kamal mencapai usia 12 tahun, beliau memasuki Sekolah Tentera Salonika. Kemudian beliau menyambung pelajaran di Akademi Tentera Monasitar pada tahun 1302H (1885M). Pada tahun 1322H (1905M), beliau memasuki kolej tentera di Istanbul dan menamatkan latihan ketenteraannya pada tahun 1325H. (1907M). Kemudiannya, beliau telah ditugaskan di Kem Tentera Batalion ketiga di Salonika.


3.Disini bermulanya usaha Ataturk dalam memusuhi Khalifah Uthmaniyyah dan agama Islam. Dengan kedudukannya sebagai graduan kolej tentera, beliau telah mengingatkan rakan-rakan pegawainya agar tidak tertipu dengan pemikiran dunia Islam.

4.Belaiu telah mengubah ucapan Assalamualaikum kepada Marhaban Bikum (Selamat Datang). Tindakan belaiu selanjutnya ialah menubuhkan Pertubuhan Kebagsaan dan Kebebasan yang bertujuan untuk menghapuskan Kerajaan Uthmaniyyah yang menurutnya mengamlkan pemerintahan kuku besi,tetapi malangnya Pertubuhan Bersatu dan Maju yang ketika itu juga bergiat cerdas menentang pemerintahan Islam telah menjadi batu penghalang kepada pengerakan Ataturk ini.


5.Atarturk melarang pakaian-pakaian Islam sebaliknya mewajibkan pemakaian fesyen-fesyen Barat. Dala tempoh beberapa tahun sahaja, beliau telah berjaya menghapuskan perayaan Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidil-adha serta melarang orang islam mengerjakan Ibadah Haji.

6.Beliau turut menutup beberapa buah masjid , umpamanya, mengubah Masjid Besar Aya Sofea menjadi sebuah gereja dan selepas itu mendikan sebuah gedung.


7.Dalam urusan munakahat, belaiu melarang poligami dan membenarkan perkahwinan wanita Islam dengan bukan Islam. Beliau membatalkan cuti hari Jumaat, melarangkan azan dalam Bahasa Arab dengan menukarkannya kepada Bahasa Turki.


8.Disamping itu, belau turut menghapuskan penggunaan huruf-huruf Arab dalam penulisan dan menukarkannya kepada huruf Latin.


9.Antara syarat-syarat yang bertentangan dengan Islam dibawa oleh Kamal Atartuk lagi ialah:


a. Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt.
b. Membolehkan lelaki memakai seluar panjang dengan syarat pakai tali leher dan topi(sesuai dengan kehendak barat).
c. Menyuruh wanita dan lelaki menari di khalayak ramai. Beliau sendiri pernah menari dengan seorang wanita di satu parti umum yang pertama di Ankara.
d. Beliau pernah menegaskan bahawa "negara tidak akan maju kalau rakyatnya tidak cenderung kepada pakaian moden."
e. Menggalakkan minum arak secara terbuka.
f. Mengarahkan Al-Quran dicetak dalam bahasa Turki.
h. Menukar azan ke dalam bahasa Turki. Bahasa Turki sendiri diubah dengan membuang unsur-unsur Arab dan Parsi.
i. Mengambil arkitek- arkitek dari luar negara untuk memodenkan Turki. Hakikatnya mereka diarah mengukir patung-patung dan tugu-tugunya di seluruh bandar Turki.
j. Satu ucapan beliau di bandar Belikesir di mana beliau dengan terang-terangannya mengatakan bahawa agama harus dipisahkan dengan urusan harian dan perlu dihapuskan untuk kemajuan.
k . Agama Islam juga di buang sebagai Agama Rasmi negara.
l . Menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan.
n . Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan undang-undang barat.
m . Menukar Masjid Ayasophia kepada muzium, ada sesetengah masjid dijadikan gereja.
n . Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah.
o . Menghapuskan Kementerian Wakaf dan membiarkan anak-anak yatim dan fakir miskin.
p . Membatalkan undang-undang waris, faraid secara islam.
q . Menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab kepada huruf Latin.
r . Mengganggap dirinya tuhan sama seperti firaun. Berlaku peristiwa apabila salah seorang askarnya ditanya "siapa tuhan dan di mana tuhan > tinggal?" oleh kerana takut, askar tersebut menjawab 'Kamal Atartuk adalah tuhan" beliau tersenyum dan bangga dengan jawapan yang diberikan oleh askar itu.

Topkapi,Istanbul

"Tujuan Ke Turkey..Islam Vs Sekular"

Sebelum ke Turkey...Bermacam-macam cerita ku dengar tentang negara sekular ni...Tentang rakyatnya tidak bertudung,ber'kiss' di khalayak ramai...Sehingga apabila tanya kiblat pun tidak tahu...Tidak tahu Apakah maksud kiblat dan solat....Akibat terkesan dengan perlembagaan sekular yang dibawa oleh Atartuk..Terkesan sehingga sekarang...Adakah benar begitu atau apakah sebaliknya?

rakyat Turkey

Dari segi moral pula rakyatnya hagas(sombong) kerana menganggap semua tanah arab adalah milik mereka..Kerana Turkey dahulu merupakan pemerintahan yang besar...Tanah Jajahan nya meliputi seluruh tanah Arab dibawah pemerintahan Khalifah Turkey Uthmaniah....Adakah begitu??Aku tertanya-tanya dalam hatiku....


Tujuan ku untuk melihat sendiri dengan mata kepala ku sendiri bagaimanakah kesan rakyat Turkey akibat perbuatan terkutuk Kamal Atartuk dan pemerintahan secara sekular...Dan,perbezaan rakyat Turkey dengan Malaysia dan seluruh tanah arab yang pernah ku jejaki Jordan,Syria,Saudi,Kuwait,Bahrain dan Mesir......Yang mengaku negara Islam berbanding negara pemerintahan sekular..(memisahkan di antara agama dan dunia)

"Adakah negara Malaysia yang mengaku negara Islam,sama sahaja rakyatnya dengan Turkey?ATau Turkey kah lebih baik amalan agamanya berbanding Malaysia?Atau negara kita lebih teruk???"

Aku berfikir semasa dalam perjalanan daripada Jordan mengambil masa keseluruhan selama lebih kurang 30jam...

Mu'tah-Amman 1jam setengah...
Amman-Dimasq 3jam
Dimasq-Antakya 8jam
Antakya-Istanbul 18jam...

Pemandangan gersang tanah arab terus sahaja berubah sebaik melangkah sempadan Turkey....Tanahnya sangat subur dipenuhi pokok-pokok yang tersusun..Gunung-ganang dipenuhi salji.....Sangat menggamit pemandangan ku...Tiba-tiba pula teringat negara ku Malaysia...Kerana sudah lama tidak melihat pokok-pokok penuh dengan subur sekali....

Pemandangan di Uludag Mount

Bersambung...........

1 comments:

Anonymous said...

mmg jahat btol kamal tue...

February 14, 2011 at 7:44 AM

Post a Comment

 

2009 ·AWE-DONDE by TNB