SALJI DI UNIVERSITI KU

SALJI DI UNIVERSITI KU

AWE-DONDE

AWE-DONDE

جامعه مؤته

جامعه مؤته

KULIAH SYARIAH MU'TAH

KULIAH SYARIAH MU'TAH

Hukum Berkaitan Dengan Masalah Patung(taswir)

Thursday, June 10, 2010


“Doktor,apakah hukum fotografi?,”tanya arab yang rambutnya terpacak di dalam kelas Thaqofah Islamiah.

“Aku telah hafaz lebih daripada 50 hadis berkaitan masalah (taswir) dan kebanyakan nya menyatakan haram”,kata pensyarah ku.

Saya yang masih baru 4bulan menjejaki ke Jordan,diam seribu bahasa dalam kelas.Ingin memahami butir-butir kata yang diterbitkan oleh pensyarahku.

Dan,setelah menghabiskan satu sem belajar subjek Qadhaya Fiqhiah Muasirah baru sudah dan faham tajuk masalah taswir ataupun shurah.

Apakah itu Taswir yang dimaksudkan oleh hadis?

* 3 makna yang dimaksudkan oleh hadis dalam masalah taswirصورة
1.Benda yang berjisim(patung)
2.Lukisan tangan
3.Fotografi ataupun video klip
Sebelum saya sentuh hukum-hakam dan pendapat Ulama’ berkaitan dengan masalah patung,lukisan dan video dan lain-lain secara terperinci.Saya berikan jadual illah(sebab) haram berkaitan masalah PATUNG,LUKISAN DAN FOTOGRAFI sebagaimana yang digambarkan oleh hadis.

ILLAH(sebab) HARAM
1.Bentuk untuk beribadat dan niat untuk menyucikanya.Cntoh;berhala dll
2.Menyamai ciptaan Allah
3.Yang ada ruh padanya(manusia dan haiwan)
4.Yang mempunyai ukiran
5.Mempunyai pembaziran seperti patung diperbuat drpda emas,perak,berlian dll
6.Bentuk yang penuh dan sempurna
7.Untuk dharurat(utk belajar,perubatan dll)

Illah(sebab) di atas adalah kesimpulan yang dibuat daripada gambaran sebab pengharaman taswir di dalam hadis.Jika wujudnya illah tersebut dalam patung sebagai contoh jika patung dibuat untuk penyembahan maka haram,tetapi patung dibuat untuk tujuan belajar maka hukum dia halal dan begitulah seterusnya berdasarkan saya sebut diatas.Yang paling sahih sebagaimana saya belajar illah(sebab) pengharaman taswir ialah disebabkan mencipta patung,lukisan berkaitan dengan syirik.Jika tiada illah(sebab) syirik maka patung diharuskan.Wallahualllam.

1 comments:

hasy said...

assalamualaikum...nak bertanya...potret tergolong juga ke dalam taswir...yang saya faham daripada fatwa yang saya baca ia mengenai figura atau gambar penuh yang menyerupai manusai???

April 20, 2011 at 12:44 PM

Post a Comment

 

2009 ·AWE-DONDE by TNB