SALJI DI UNIVERSITI KU

SALJI DI UNIVERSITI KU

AWE-DONDE

AWE-DONDE

جامعه مؤته

جامعه مؤته

KULIAH SYARIAH MU'TAH

KULIAH SYARIAH MU'TAH

Adakah Wanita Dibolehkan Bekerja?

Thursday, January 21, 2010



Peningkatan jumlah pelajar di universiti meningkat dari tahun ke tahun, malah statistik menunjukan kira-kira 60.39% di universiti adalah wanita. Setelah mahasiswi-mahasiswi ini keluar univisiti,dan mula memasuki alam kerjaya.Persoalannya, adakah syara’ membenarkan seseorang wanita KELUAR BEKERJA? Ada sesetengah pendapat syadid mengatakan wanita tidak boleh keluar bekerja,belajar,keluar rumah walaupun untuk ke masjid! Sekiranya wanita itu berkahwin dan bekerjaya ,dimanakah tanggungjawab mereka untuk suami&anak-anak semasa keluar bekerja? Pendapat ini sebenarnya menimbulkan kekeliruan dan rasa ketidakadilan kepada wanita zaman sekarang memandangkan mereka juga mempunyai cita-cita tersendiri seperti lelaki untuk keluar bekerja dan sebagainya.

Dr Yusuf Al-Qardhawi dalam fatwanya MENGHARUSKAN wanita keluar bekerja dan ini tidak bertentangan dengan nas dan ijma’.Tidak ada satu nas yang jelas pun mengaramkan wanita keluar bekerja.

Beliau memetik daripada ayat alquran surah al-imran ayat195,dan surah an-nahl ayat97 dengan mengukuhkan hujah beliau bahawa wanita adalah manusia,sama seperti lelaki.Dan diharuskan untuk bekerja sama seperti lelaki.Malahan kadang-kadang ia dituntut dengan tuntutan sunnah atau wajib apabila keadaaan memerlukanya seperti seorang janda diceraikan suaminya dan memerlukan wang untuk membantu keluarganya.

Kemudian beliau datangkan kisah yang terdapat dalam alquran dan hadis yang menceritakan wanita juga berhak menolong keluarga dengan bekerja seperti kisah Asma’ bt Bakar dan kisah 2 org puteri menolong ayahnya yang tua memberi minuman ternakan.

Dan sebagaimana yang kita ketahui,masyarakat juga memerlukan pekerjaaan khusus untuk wanita seperti bidan,doktor sakit puan dan beberapa perkara lain yang memerlukan tenaga khusus daripada wanita.Maka yang utama adalah wanita bermuamalah sesama wanita.

Dr Yusuf Al-Qardhawi kemudianya menetapkan beberapa syarat,setelah beliau mengharuskan untuk wanita keluar bekerja.

1.Hendaklah pekerjaanya itu halal dari segi syara’.Bermaksud,tidak boleh wanita itu bekerja seperti pelacur,pelayan kelab malam,rumah urut dan sebagainya yang diharam oleh syara’ untuk mencari rezeki.

2.Memenuhi adab-adab seorang muslimah ketika keluar rumah,dalam berpakaian,berjalan,berbicara,dan segala gerak geri.

3.Jika berkahwin mestilah dengan keizinan suaminya,dan mengajaga adab-adab wanita sebagai isteri.solehahah.Dan sebelum itu,mereka perlu memenuhi kewajipan yang penting seperti melayan suami dan anak-anak kerana itu adalah kewajipan mereka yang lebih utama.

0 comments:

Post a Comment

 

2009 ·AWE-DONDE by TNB