SALJI DI UNIVERSITI KU

SALJI DI UNIVERSITI KU

AWE-DONDE

AWE-DONDE

جامعه مؤته

جامعه مؤته

KULIAH SYARIAH MU'TAH

KULIAH SYARIAH MU'TAH

KEKELIRUAN LAGI??

Tuesday, January 26, 2010



Alhamdulillah selepas artikel pertama tentang kekeliruan tentang larangan wanita haidh memasuki masjid dapat diperjelaskan,saya teruskan satu lagi kekeliruan sahabat-sahabat kita tentang LARANGAN MEMOTONG KUKU KETIKA HAIDH..

Persoalan yang timbul ialah adakah wanita ketika datang bulan tidak dapat memotong kuku dan rambut?Dan jika memotong juga perlu membawa bersama kuku yang dipotong tersebut bersama ketika mandi junub.Hal ini menyulitkan wanita.Adakah ada dalil dan bagaimanakah hukumnya yang sebenar?

Jawapan:Selama saya belajar dengan pensyarah saya Dr Ali Zuqaili dalam Fiqh Ibadat saya tidak menjumpai larangan tersebut di dalam Kitab Hidayah(kitab mazhab Hanafi) dan tidak pula disebut oleh Dr Ali Zuqaili.Rupa-rupa masalah tersebut disebut di dalam syarah al-‘Iqna’ Matan Abi Syuja’ ( 1/60 ), menurut Imam al-Ghazzali di dalam Ihya Ulumiddin, bahawa tidak seharusnya seseorang yang berjunub memotong kuku atau mencukur bulu dan rambutnya kerana semua tadi akan dikembalikan di hari akhirat nanti dalam keadaan junub(tidak bersih).

Bagaimanapun, setelah diteliti asas kepada pendapat ini, maka tidak didapati sebarang dalil yang menyokongnya kecuali logik aqal semata-mata tadi. Demikian menurut Syeikh Sayyid Sabiq, Syeikh Atiyyah Saqar dan Dr. Rif`at Fawzi, professor Syariah di Univ. Kaherah.Itu merupakan Ijtihad Ulama semata-mata.Maka DIHARUSKAN memotong kuku ketika Junub.

Ini kerana berdasarkan dalil: Nabi SAW bersabda : “ Sesungguhnya seorang mukmin tidak najis (tubuhnya) samada hidup ataupun mati”, malah Nabi memberitahu : “ Buangkan darimu bulu-bulu kufur (yang tidak dicukur semasa kafir) dan berkhatanlah (apabila masuk Islam) “ Maka arahan Nabi tidak menunjukkan sebarang tangguh cukur selepas mandi. Demikian juga diperintah wanita haid agar menyikat rambutnya semasa mandi junub, yang mana diketahui bahawa dengan menyikat ini boleh menggugurkan rambut (sebelum tamat mandi)..Jesteru apa yang dikatakan sebenarnya tiada asalnya.”

Kesimpulanya:Islam amat mementingkan kebersihan dan kekemasan.Seorang yang mengaku Muslimah mesti dalam keadaan kemas,tidak mungkin Nabi melarang untuk memotong kuku sehingga nampak keadaan yang kusut,tidak kemas dan kotor walaupun dalam keadaan haidh atau sebaliknya.Imej Islam yang kemas haruslah ditonjolkan oleh Muslimah yang sejati supaya dapat menarik Non Muslim kepada agama kita.Kerana anda adalah ‘Duta Islam’…Wallahua’lam.

0 comments:

Post a Comment

 

2009 ·AWE-DONDE by TNB