Jodoh
-
Dimana saya bercerita dengan IBU.., "ibu, ada seorang kakak ni lawaaaa
sangat. Tapi tak kawin lagi. Umurnya dah 30 tahun. Alim, baik, dah macam
macam usa...
HUkum Menampal Dara
Thursday, January 21, 2010
Dara merupakan satu mahkota yang amat penting bagi setiap wanita.Sehingga kan pada zaman Melayu terdahulu,wanita yang kehilangan dara sebelum kahwin amat dikeji dalam masyarakat.Tetapi amat berbeza dengan zaman sekarang.Kecanggihan teknologi perubatan boleh menampal kembali dara sehingga masyarakat zaman sekarang berani untuk melakukan hubungan kelamin sebelum kahwin.Dengan kecanggihan teknologi perubatan ini,timbul persoalan.Adakah dibolehkan menampal kembali dara?
Para fuqaha' zaman sekarang berbeza pendapat dalam menentukan hukum mengembalikan semula, mencantum atau menampal selaput dara yang telah terkoyak.
Pendapat Pertama
Tidak harus sama sekali menampal semula dara yang telah terkoyah. Ia merupakan pendapat Syaikh Izzuddin Attamimi dan Dr Muhammad Mukhtar Assyinqiti dan ramai lagi.
Pendapat Kedua
Harus menampal semula jika ianya terkoyak ketika usia muda disebabkan selain daripada perbuatan persetubuhan, dan harus juga bagi wanita yang telah berkahwin menurut kehendak suaminya. Pendapat ini dikemukakan oleh Syaikh Muhammad Mukhtar Assalammi.
Pendapat Ketiga
Harus menampal semula dalam keadaan berikut:
i) Jika koyakan terjadi disebabkan kejadian atau kemalangan ketika kecil ataupun dewasa
ii) Jika koyakan disebabkan keadaan memaksa seperti pendarahan, pembedahan atau lompatan yang tinggi dan panjang atau diseksa dengan dimasukkan kayu dsb.
iii) Jika koyakan kerana dipaksa berzina. Jika zina sukarela, haram dikembalikan.
Pendapat ini disebutkan oleh Dr Taufiq Al-Wa'
Pendapat Keempat
Harus menampal semula dalam keadaan berikut:
i) Jika koyakan berlaku disebabkan kemalangan atau perbuatan yang bukan maksiat dan bukan dengan persetubuhan selepas aqad nikah.
ii) Jika mengikut sangkaan yang kuat, wanita tersebut akan menerima kezaliman dan dituduh berzina mengikut 'uruf dan adat tempatan, maka hukum menampalnya adalah wajib. Jika sangkaan biasa sahaja maka hukumnya sunat.
iii) Jika koyakan disebabkan zina yang tidak diketahui umum, maka doktor/jururawat boleh memilih untuk menampal atau tidak, dan menampal lebih afdhal. Akan tetapi haram menampalnya jika zina sudah diketahui umum samaada berlaku hukuman atau tidak.
Pendapat ini disebutkan oleh Dr Muhammad Naim Yasin
Penutup
Perbincangan dalil ana tidak sebutkan di sini kerana bukanlah tempatnya. Namun begitu pendapat yang dilihat kuat adalah pendapat yang mengatakan haram bagi mengelakkan mudarat yang lebih besar dan rosaknya masyarakat pada zaman sekarang dengan penzinaan yang berleluasa. Moga Allah hindarkan dan selamatkan kita dan keluarga kita daripada fitnah tersebut. Amiin.
Wallahu A'lam
Related Posts:
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comments:
Salam...alhamdulillah..
February 11, 2010 at 5:58 PMilmu yg sngt berguna...
Post a Comment